Poikkeukselliset ajat vaativat poikkeukselliset keinot

Meneillään oleva pandemia vaatii poikkeuksellisia keinoja niin myynniltä kuin markkinoinniltakin. Joissakin yrityksissä voi puolestaan yllättäen olla tavallista enemmän aikaa keskittyä tulevaisuuden suunnitteluun. Nyt onkin sekä taktisen markkinoinnin että strategisen tulevaisuuden suunnittelun aika.

Viruksen leviämisen rajoittaminen on vaatinut järjestelyjä töiden hoitamiseen lähes jokaisella alalla. Ensimmäisinä päivinä aikaa on mennyt paljon poikkeustilanteen ohjeistukseen ja järjestäytymiseen, mutta sen jälkeen koittaa taas arki – vaikka se olisikin hyvin erilaista, kuin vielä pari viikkoa sitten.

Kuluttaja on nyt verkossa

Kun harrastusmenot on peruttu tai siirretty verkkoon, on ihmisillä tavallista enemmän aikaa selata sosiaalista mediaa ja verkkosivuja. Verkkokaupan mainoksia ei siis ainakaan kannata laittaa tauolle.

Olemassa olevien kampanjoiden sisältö voi vaatia muokkausta, joten tähän kannattaa kiinnittää heti huomiota. Samoin poikkeustilanteen synnyttämien uusien palveluiden kampanjoiden luominen on tärkeää tehdä heti, jotta tietoisuus niistä lisääntyy.

Vaikka eristystoimenpiteet jatkuisivat kesään, alkavat ihmiset kaivata pian uusia virikkeitä ja tuotteita, joita he etsivät verkosta. Silloin tuotteesi tai palvelusi on syytä olla helposti löydettävissä.

Anna aikaa suunnittelulle

Jos työmatkat on vaihdettu videopalavereihin ja tapahtumat siirretty syksylle, voi kalenteriin ilmaantua yllättäen vapaata aikaa. Nyt onkin hyvä aika tulevaisuuden suunnittelulle ja keskittymistä vaativille projekteille, jotka voi hoitaa etänä.

Jos mielessä on jo pitkään ollut verkkosivu-uudistus, niin voisiko tämä olla sopiva hetki aloittaa? Kun asiakkaasi lähtevät liikkeelle taas toimenpiteiden jälkeen, ovat uudet sivusi jo valmiina palvelukseen. Tällä hetkellä kannattaa tehdä myös tarvittavat muutokset nykyisten sivujen sisältöihin.

Markkinoinnin yleinen suunnittelukin kantaa hedelmää. Taktisten kampanjoiden lisäksi tarvitaan strategista, pitkän tähtäimen markkinointia. Olisiko nyt aika miettiä strategiaa sille, miten saavutatte tavoitteet meneillään olevan poikkeustilanteen jälkeen – missä olette vuonna 2021?

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: