Poimintoja syksyn 2019 someuutuuksista mainostajalle

Somekanaviin on jälleen tullut monta uutta ominaisuutta markkinoijan iloksi ja joskus myös harmistukseksi. Muutoksia on tullut varsinkin Facebookin mainoksiin, LinkedInin puolella taas saatiin pitkän odotuksen jälkeen käyttöön tapahtumat. Lisäksi WhatsApp Businekseen ollaan lisäämässä tuotekatalogeja.

Facebook

Facebookin Ads Managerin työnäkymä on jälleen päivittymässä. Itseäni harmittaa, että uudesta mainosten yleiskatsauksesta puuttuu edellisen version kätevä mahdollisuus avata jokaisen kampanjan alla olevat mainosjoukot ja mainokset samaan näkymään. Sekä aiemmassa että nykyisessä versiossa jokaista tasoa on tarkasteltava omalla välilehdellään. Ei voi mitään, tällä mennään taas hetki.

Mitä tulee itse mainoksiin, niin Ads Manager on ilmoitellut, että FB:ssa mainosten linkkien kuvaus näkyy marraskuusta alkaen vain silloin, kun se on algoritmin mielestä osuva sen näkevälle henkilölle ja voisi parantaa mainoksen menestystä. Hankala sanoa, mikä vaikutus tällä on käytännössä. Linkkikuvaukseen kuitenkin on saanut monesti arvokasta lisätietoa, jota ei varsinaiseen mainostekstiin ole saanut näkyvälle osalle. Facebook tarjoaa lisätietoa kuvaustekstien harkinnanvaraisuudesta täällä.

Facebookin Marketplaceen on voinut sijoittaa mainoksia jo jonkin aikaa. Nyt mainokset näkyvät myös Marketplacen hakutuloksissa, jos Marketplace on valittu sijoitteluksi. Aiheesta voi lukea lisää Facebookin omasta artikkelista.

Reilu kuukausi sitten Facebook esitteli FB-, IG- ja Messenger tarinoihin eli storiesiin kätevät mallit (templates), joihin voit lisätä valitsemasi kuvan, tekstin ja linkin. Facebookin omasta artikkelista voit lukea lisää aiheesta ja näet mallipohjien esimerkkejä. Täältä puolestaan löydät ohjeen mallien käyttöön. Ominaisuus ei vielä välttämättä ole kaikkien käytössä.

LinkedIn

Yrityssivuille on alkanut LinkedInissä vähitellen ilmestyä mahdollisuus ilmoittaa tärkeästä julkaisusta yrityksen omille työntekijöille. Jos toiminto on käytössä jo ylläpitämälläsi sivulla, löydät sen yrityssivulta julkaisun oikean ylälaidan kolmen pisteen alta. Employee notifications -ilmoituksella siis huomautat Linkkarissa olevia työntekijöitänne uudesta julkaisusta, jolloin he voivat reagoida siihen haluamallaan tai sopimallanne tavalla. Linkkarissahan reaktioilla voi vaikuttaa paljon julkaisun näkyvyyteen, joten toiminto on varmasti hyvä apu some- ja yhteisömanagereille.

LinkedInin tapahtumasivuja on odotettu jo viime keväästä asti, nyt ne viimein ovat täällä! LinkedIn eventsien perustoimintatapa on melko samanlainen, kuin Facebook-tapahtumienkin. Voit lisätä tapahtumaan profiili- ja taustakuvan, tapahtuman nimen, tapahtumapaikan lisätietoineen, ajan, kuvauksen sekä linkin lipunmyyntiin. Tapahtuman voi määritellä julkiseksi tai yksityiseksi.

Tuotekatalogit WhatsAppiin

WhatsAppista ei edelleenkään voi ostaa mainostilaa, mutta WhatsApp Busineksen uusi katalogiominaisuus auttaa pieniä yrityksiä esittelemään tuotteitaan WA:n käyttäjille nopeasti suoraan sovelluksessa. Näkyville saa tuotteen nimen, lyhyen kuvauksen, kuvan, hinnan ja linkin lisätietoihin. Ominaisuus ei ole vielä tarjolla Suomessa, mutta sen lupaillaan laajenevan koko maailmaan pian. Facebookin artikkelissa kerrotaan tarkemmin tuotekatalogeista ja annetaan ohjeet niiden tekemiseen.

Tekeekö tiukkaa pysyä somemainonnan mahdollisuuksien perässä? Kupli on osaava kumppani niin pitkäjänteiseen markkinointiin kuin lyhyempiin kampanjoihin. Lue lisää palvelustamme ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: