Rekrytointiviestintä osana yrityksen markkinointia

Rekrytointi on viestintää. Rekrytointi on täten myös osa yrityksen markkinointia, mikä liian usein unohdetaan. Yrityksen muu ulosanti saattaa olla eloisaa ja innostavaa, mutta rekrytointiviestintä lässähtänyttä ja hoidetaan vähän niin ja näin. Jos edessä on uuden työntekijän palkkaaminen, ota rekry tänä syksynä osaksi markkinointiasi.

Panosta avoimesta paikasta tiedottamiseen

Vaikka rekrytointiviestintä on muutakin kuin ilmoituksen laittamista ilmoille, toki siitä ilmoituksesta kaikki lähtee liikkeelle. Laadi ilmoitus siis huolella ja suunnittele se osaksi yrityksen markkinointiviestintää. Mielikuvitusta saa ja tulee käyttää, mutta huolehdi ensin, että perusasiat ovat kunnossa.

Ilmoituksesi täytyy tietysti tavoittaa oikeat ihmiset. Mieti siis haluamiesi hakijoiden profiili ja mainosta siellä, missä heidät tavoittaa. Facebook, LinkedIn, Instagram – mitä palveluita kohderyhmäsi käyttää? Kokeile kampanjoissa vaikka videota tai kuvakaruselleja, jotta erottuisit paremmin.

Muista, että muutkin haluavat napata parhaat tekijät itselleen, joten rekrystä tiedottamiseen, kuten markkinointiin muutenkin, kannattaa panostaa hakijoiden houkuttelemiseksi. Älä vähättele rekrytointikampanjoiden merkitystä, sillä kilpailu lahjakkaista hakijoista on yhtä tärkeää kuin asiakkaista.

Hoida rekrytointiviestintä huolella alusta loppuun

Rekrytoidessa viestintä yrityksen ulkopuolisten tahojen kanssa on yleensä intensiivistä, kun kysymyksiä tulee ja hakijat odottavat innolla tietoa prosessin kulusta. Heillä on toiveita ja haaveita, joten huonosti hoidettu prosessi voi jättää todella pahan maun suuhun. Negatiivinen viesti leviääkin sitten helposti eteenpäin.

Työnhakijalle työnhakuprosessi on palvelukokemus – ethän halua, että yrityksesi hoitaa sen huonosti. Ole siis avoin ja rehellinen hakijoille aina työpaikkailmoituksen julkaisemisesta uuden työntekijän valintaan ja kohtele hakijoitasi hyvin, aivan kuten kohtelet asiakkaitasi.

Rekrytointiviestintä on siis markkinointia siinä missä muukin viestintä. Sulauta se osaksi yrityksesi viestiä ja hyödynnä rekrytointia brändisi vahvistamisessa sekä käytä se tilaisuutena herätellä kiinnostusta ja tietoisuutta yrityksestäsi.

 

Tarvitsetko aikaansaavaa kumppania markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen? Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

 

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: