Responsiiviset mainokset hakusanamainonnassa

Google Adsissa on pystynyt tekemään perinteisellä tavalla hakusanamainoksia jo pitkään. Perinteisissä hakusanamainoksissa kirjoitetaan kolme otsikkoa ja kaksi kuvausta. Google näyttää näitä mainoksia juuri siinä järjestyksessä, kuin ne on tehty. Responsiiviset mainokset tulivat perinteisen hakusanamainonnan rinnalle vuonna 2018.

Mitä ovat responsiiviset hakumainokset?

Responsiiviset hakumainokset ovat mainoksia, joihin luodaan eri otsikoita ja mainostekstejä. Google yhdistää otsikot ja tekstit niin, että ne ovat entistä osuvampia asiakkaille. Google Ads testaa automaattisesti otsikoiden ja mainostekstien yhteensopivuutta ja järjestystä, jotta se saa selville, mitkä yhdistelmät toimivat tehokkaimmin mainoksissa. Responsiivisilla hakumainoksilla voi olla parantava vaikutus kampanjan toimivuuteen. Voit luoda responsiivisia hakumainoksia perinteiseen hakusana- ja display-mainontaan. Googlen suositusten mukaan olisi hyvä luoda kaksi perinteistä hakusanamainosta ja yksi responsiivinen mainos.

Miten responsiiviset hakumainokset toimivat?

Ensiksi pitää kirjoittaa maksimissaan 15 otsikkoa ja 4 mainostekstiä. Otsikoita ja tekstejä kirjoittaessa kannattaa ottaa huomioon yhteensopivuus, koska muuten Google saattaa tehdä erikoisia yhdistelmiä otsikoista ja teksteistä. Jokaiseen mainokseen Google valitsee maksimissaan kolme otsikkoa ja kaksi tekstiä, samalla tavalla kuin perinteisessä hakumainonnassa.

Google siis yhdistelee itse otsikoita ja tekstejä. Otsikoita ja tekstejä näytetään missä järjestyksessä tahansa. Niitä luodessa kannattaa ottaa huomioon, että ne sopivat keskenään järjestyksestä huolimatta. Sen jälkeen mainoksia aletaan näyttämään ja ajan saatossa se oppii näyttämään mainoksia, jotka ovat osuvia eri hakulausekkeille.

Hyödyt

Responsiivisissa mainoksissa on puolensa. Ne voivat olla joko hyvin toimivia tai sitten erikoisia. Responsiiviset mainokset ovat joustavampia kuin perinteiset hakumainokset. Ne mukautuvat eri laitteiden leveyksiin.

Responsiivisilla mainoksilla voi tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, sillä mainokset voivat kilpailla useammin huutokaupoissa. Mitä useamman otsikon ja mainostekstin kirjoittaa, sitä useampi mainos on mukana kilpailussa ja näin ollen niitä näytetään useammin.

Mainokset saattavat kerätä paremmin tuloksia kuin perinteiset hakumainokset. Tässä mainosmuodossa ovat kuitenkin riskinä hassut mainokset.

Yhteenveto responsiivisista mainoksista

Responsiiviset mainokset voivat toimia joissakin tilanteissa todella hyvin ja niillä voi saada hyviäkin tuloksia. Suosittelemme testaamaan niiden käyttöä, mutta seuraamaan yhdistelmiä ja tuloksia tarkasti! Käy kurkkaamassa Googlen vinkit tehokkaisiin mainoksiin.

Kupli on kokenut digimarkkinointikumppani, joka taitaa Google-mainonnan. Jos kaipaat lisäpuhtia markkinoinnin tekemiseen ja ymmärrystä tulosten seurantaan, tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Camilla Söderlin
Digital Marketing Trainee
camilla.soderlin@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: