Sähköpostimarkkinointi – uhka vai mahdollisuus?

”Maanantai – sähköposti taas täynnä kaikkea roskaa niin, että puolet aamupäivästä menee sen siivoamiseen. Uusia spämmikirjeitä yrityksiltä, joista en ole koskaan kuullutkaan, ilman mitään järkevää otsikkoa. Huh. Voisin huutaa suoraa huutoa, että lopettakaa nämä nyt!”

”Eikä! Mistä ne tiesivät? Nämähän sopivat ihan täydellisesti niiden kenkien kanssa mitkä ostin viime viikolla! Tilaanpa heti.. Ja tämä seuraava viesti – maanantai alkaa loistavasti, kun voin lukea alan uusimmat uutiset ja trendit samasta uutiskirjeestä!”

Kaksi hieman kärjistettyä esimerkkiä sähköpostimarkkinoinnista, eikä voi sanoa, kannattaako se vai ei vaan, että sähköpostimarkkinoinnilla on oma paikkansa markkinoinnin kokonaisuudessa. On kuitenkin hyvä ottaa huomioon muutama asia ennen sähköpostimarkkinoinnin aloittamista, tai pysähtyä hetkeksi miettimään voisiko sitä tehdä järkevämmin, jos yrityksessäsi sitä jo tehdään.

Houkuttele liittymään uutiskirjelistalle

Kun saat houkuteltua henkilön lisäämään itse itsensä uutiskirjelistallesi, voit olla jo melko varma, että häntä kiinnostaa aidosti yrityksesi viestit ja asiat. Jos pystyt jo uutiskirjelistalle liittymisvaiheessa kysymään, mikä aihealue erityisesti häntä kiinnostaa, pystyt kohdentamaan kirjeitä entistä paremmin.

Jos pidät verkkokauppaa, voit lähettää esimerkiksi tietoa uutuuksista ja alennuksista sekä muista ajankohtaisista asioista. Myös verkkokauppakävijöiden ostokäyttäytymisen perusteella pystyt helposti suosittelemaan lisää tuotteita ja kohdistamaan vielä paremmin tarjouksia ja uutuuksia kävijöille.

Seuraa analytiikkaa

Ei ole varmastikaan yksiselitteisen oikeaa määrää kuinka usein sähköpostimarkkinointiviestejä kannattaa lähettää. Tärkeää on kuitenkin panostaa laatuun, eli miettiä huolella millaisia viestejä lähettää – vaihtelu virkistää viestien sisällöissä. Tutki myös huolella sähköpostimarkkinoinnin analytiikkaa, minkälaiset otsikot ja sisällöt ovat herättäneet vastaanottajat ja konvertoineet, tai onko jokin kirje aiheuttanut suuren määrän poistumisia uutiskirjelistalta? Selkeät tavoitteet auttavat seuraamaan myös tuloksia.

Ota käyttöön sähköpostimarkkinointityökalu

Sähköpostimarkkinointiin on olemassa paljon eri vaihtoehtoja. Me Kuplilla käytämme suosittua Mailchimp-työkalua, joka on tarpeiden mukaan hyvin muokattavissa. Kirjeistä saa tehtyä tyylikkään kokonaisuuden, joka aukeaa eri laitteilla. Kokemustemme mukaan myös Campaign Monitor on toimiva vaihtoehto, mutta kokeilemalla löydät itsellesi ja yrityksellesi parhaan ratkaisun.

Me Kuplilla lähetämme aina kuukauden viimeinen päivä ”PuheKuplilla – kuukauden parhaat” -uutiskirjeen, johon on koottu ajankohtaisimpia aiheita ja kuulumisia, liity listalle alla olevalla lomakkeella. ;)

Kupli tarjoaa mm. seuraavia palveluita sähköpostimarkkinointiin liittyen:

  • Mailchimp-sähköpostimarkkinointitilin käyttöönotto
  • Visuaalisesti tyylikkäiden markkinointikirjepohjien luominen
  • Sisältöjen suunnittelu
  • Markkinointikirjeiden lähetys
  • Raportointi

Markkinointi-/uutiskirjeillä voidaan lähestyä sekä nykyisiä että potentiaalisia uusia asiakkaita. Sähköpostimarkkinointi on kohdennettua markkinointia ja markkinointikirjeet saadaan räätälöityä aina kohderyhmiä puhutteleviksi. Sähköpostimarkkinointi sopii sekä B2C- että B2B-myyntiä tekeville yrityksille. Mikäli tarvitset sähköpostimarkkinoinnin tekijää, ota meihin yhteyttä!

 

 

Mari Orpana

Mari Orpana
Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Hän suunnittelee, opettelee, tekee ja kokeilee aina yhtä suurella innolla, milloin
betonilamppukurssilla, ja milloin WordPressin koodinpätkiä tutkien.
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: