Verkkosivujen sisällöt ovat yksi tärkeimmistä asioista, kun mietitään verkkosivujen rakentamista ja kehittämistä. Tekstit tulisi kirjoittaa sekä kohderyhmä että Google huomioiden ja tämä ei usein ole aivan yksioikoinen asia, vaan kompromisseja joudutaan usein tekemään.

Tekstit olisi hyvä kirjoittaa ensisijaisesti kohderyhmä edellä, mutta myös Google kannattaa huomioida jo heti alkuvaiheessa. Avainsana-analyysin tekeminen auttaa hahmottamaan minkälaisilla sanoilla teidän toimialallanne haetaan tietoa Googlesta ja samalla millä sanoilla teidän sivustonne olisi hyvä nousta Googlessa.

Vinkki, lue aiemmin #PuheKuplilla ilmestyneet kirjoitukset:
Avainsana-analyysi, mitä hyötyä siitä on ja missä sitä voi hyödyntää?
Miksi avainsana-analyysi voi olla hyödyllinen ennen verkkosivu-uudistusta?

Sisällöt kohderyhmä edellä

On tärkeää, että sivusto ja tekstit nousevat Googlen tuloksissa, mutta vieläkin tärkeämpää on, että tekstit ovat selkeät ja helppolukuiset niin, että kohderyhmä saa niistä tarvitsemansa tiedon. Tekstejä kirjoittaessa on hyvä ottaa huomioon, että teksti on ainakin jäsenneltyä ja oikeinkirjoitus on kunnossa. Lisäksi, jos se herättää tunteita tai ajatuksia, ja saa kävijät kiinnostumaan niin aina vain parempi. Suosittelenkin siis tuottamaan ensin tekstit kohderyhmä ja asia edellä, kuitenkin avainsanalista mielessä pitäen, jotta optimointia voidaan lisätä teksteihin.

Optimoi tekstit, jotta ne nousevat Googlessa

Hakukoneoptimointia ei kannata kuitenkaan aivan unohtaa sisältöjä tehdessä vaan se on hyvä pitää mielessä sisältöjen kirjoittamisen aikana, ja vielä tarkastaa kirjoittamisen jälkeen tekstin hakukoneoptimoinnin taso. Täysin optimaalisesti hakukoneoptimoitua tekstiä voi olla toisinaan haastavaa tuottaa, mutta vähemmän kilpailluilla sanoilla hakutuloksissa nouseminen on mahdollista, vaikka teksti ei aivan kaikkia kriteerejä täyttäisikään. Jos verkkosivujen alustana on WordPress, kannattaa tutustua Yoast-lisäosaan, joka neuvoo optimoinnissa jo tekstin tuottamisen aikana.

Kaiken kaikkiaan tärkeää on suunnitella sisällöt ensisijaisesti kohderyhmää ja lukijoita varten, sillä he lukevat ja tekevät päätöksen ostosta tai yhteydenotosta usein sisältöjen perusteella. On kuitenkin aina hyvä muistaa myös, että tekstien on löydyttävä Googlesta, jotta kukaan ylipäätään löytää lukemaan tekstejä. Näin Googlen huomioonottaminen verkkosivujen tekstejä tehdessä on tärkeää ja suosittelemme optimoimaan verkkosivutekstejä niin pitkälle, kun mahdollista ilman, että sisältö itsessään kärsii.

 

Mari Orpana


Mari Orpana

Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: