Sisältömarkkinoinnissa sisältöjen jakelulla on keskeinen rooli markkinoinnin onnistumisessa, sillä hyvätkään sisällöt eivät tuota tulosta, jos kukaan ei niitä löydä. Näin sisältöjen jakeluun kannattaa panostaa ainakin yhtä paljon, kuin itse sisältöjen luomiseen. Huolellisella, suunnittelulla ja tehokkaalla jakelulla saat parhaan hyödyn irti sisältömarkkinoinnissa.

Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan asiakaslähtöistä ja strategian mukaisten sisältöjen luomista eri muodoissa (esimerkiksi teksti, kuva tai video). Jos haluat lukea lisää siitä, mitä sisältömarkkinointi on, kannattaa lukea aikaisempi kirjoituksemme aiheesta. Suunnitelmallinen ja strateginen sisältömarkkinointi on tehokas ja tuottava markkinointikeino, kun se on suunniteltu ja toteutettu huolella.

Kohderyhmät ja kanavat edellä

Jakelua kannattaa lähteä suunnittelemaan omat kohderyhmät edellä. Missä kanavissa kohderyhmäsi viihtyvät ja miten he hyödyntävät eri kanavia. Useissa kanavissa on mahdollista tavoittaa hyvin erilaisiakin kohderyhmiä, mutta se, että tavoitat juuri omasi, vaatii työtä ja tarkempaa paneutumista asiaan. Kanavavalikoima on todella laaja ja pelkästään digitaalisissa kanavissa on paljon vaihtoehtoja mm. sosiaalisen median kanavat, sähköpostimarkkinointi ja blogit omilla ja muiden verkkosivuilla.

Suunnittele siis aluksi huolella ja tee analyysi siitä mitä kohderyhmiä haluat tavoittaa ja missä kanavissa he viettävät aikaansa, ja miten he kanavia käyttävät. Näin saat valittua sisältöjen jakelulle tehokkaimmat kanavat.

Hyödynnä maksettua mainontaa

Kohdentaminen erityisesti sosiaalisessa mediassa on tehokasta, mutta harvemmin pelkästään orgaaninen eli ei-maksettu tekeminen tuottaa tulosta, varsinkin jos tavoittelet uusia kohderyhmiä tai olet vasta aloittamassa aivan uuden kanavan käyttöä. Monet kanavat ovat myös rajoittaneet orgaanisen näkyvyyden määrää, joten maksettu mainonta orgaanisen tekemisen rinnalla on monessa tapauksessa välttämätöntä. Jakeluun kannattaakin siis hyödyntää sekä omia kanavia orgaanisesti että maksettua mainontaa.

Tarkkaile dataa

Erityisesti digitaalisista jakelukanavista on mahdollisuus saada todella paljon hyödyllistä dataa siitä, miten sisältöjen jakelu on onnistunut. Dataa kannattaakin tarkastella tietyin väliajoin, ja näin pääsee syvemmälle siihen, ollaanko jakelussa onnistuttu ja  kuinka tuloksellista sisältömarkkinointi on.

Sisältöjen jakelulla on keskeinen rooli sisältömarkkinoinnin onnistumisessa, joten siihen kannattaa todella panostaa. Mieti jakelua siis asiakaslähtöisesti kohderyhmät edellä niin, että jakelu toteutetaan oikeissa ja tehokkaissa kanavissa. Hyödynnä orgaanisen tekemisen rinnalla myös maksettua mainontaa ja tarkkaile dataa säännöllisesti. Näillä keinoin onnistut varmasti!

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto, joka taitaa sisällöntuotannon ja sisältöjen jakelun. Ota yhteyttä!

Mari Orpana


Mari Orpana

mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: