Sisältömarkkinoinnin mittaaminen

Markkinoinnin ja huolellisesti suunniteltujen sisältöjen täysi hyöty jää saavuttamatta, jos et seuraa niiden toimivuutta. Päämäärätön tekeminen vain hukkaa resurssejasi. Analysoimalla sisältöjäsi, pystyt päättelemään, mikä toimii ja mikä ei. Sisältömarkkinoinnin mittaaminen ei ole vaikeaa, mutta mieti, mitkä ovat tavoitteesi ja niiden kannalta järkevät mittarit. Tarkastellaan seuraavaksi yleisesti tärkeimpiä mittaamisen keinoja.

Näkyvyys

Näkyvyys on kenties tutuin tapa mitata markkinointia. Näkyvyyttä kuvaavat luvut kertovat, kuinka moni katselee tai lukee sisältöjäsi, ja missä kanavissa. Verkkosivujen kävijätietoja voidaan kerätä esimerkiksi ilmaisella Google Analytics -työkalulla. Somekanavien omalla analytiikalla selviää, kuinka monta ihmistä sisältösi on tavoittanut, ja miten levikki eroaa eri sisältöjesi kohdalla.

Voit myös selvittää sekä verkkosivujesi että somekanaviesi maantieteellisen suosion eli millä paikkakunnilla sisältöjäsi luetaan. Voit sitten kohdentaa markkinointiasi näille alueille tai vaihtoehtoisesti sinne, missä sisältöjäsi ei vielä lueta, mutta haluaisit liikennettäsi ohjata.

Sitoutuminen

Google Analytics kertoo myös, kuinka kauan ihmiset viettävät aikaa sivustollasi, mitkä sisällöt ovat suosituimpia sekä mikä on sivustosi välitön poistumisprosentti. Jos kävijät poistuvat sivuiltasi saman tien, sisältösi ei saanut heitä ehkä kiinnostumaan tai ei ollut heille relevanttia. Välitöntä poistumisprosenttia voi parantaa esimerkiksi miettimällä sivujen ulkoasua ja sisältöjä uudestaan. Voisiko vaikka blogin tai uutisosion lisääminen sivuillesi kasvattaa sivuillasi vietettyä aikaa?

Tarkkaile myös sivustojen kävijämäärän suhdetta siihen, kuinka monta eri sivua kävijät katsovat sivustollasi ennen poistumistaan. Kuinka paljon siis yksi kävijä kuluttaa sisältöjäsi? Sisältöjesi onnistumisesta kertoo myös uusien ja palaavien kävijöiden määrät – sisältöihin sitoutuneet ihmiset tulevat aina uudelleen sivuillesi.

Osallistuminen

Somekanavissa tykkäykset, kommentit ja jakokerrat sekä linkkien klikkaukset kertovat sisältöjesi toimivuudesta. Etenkin jakaminen viestii niiden laadusta ja kiinnostavuudesta ja on erinomainen keino saada sisältöjäsi leviämään. Muista siis tehdä jakamisesta mahdollisimman helppoa, ja lisätä jakonappi aina helposti nähtäville.

Voit seurata somekanaviasi esimerkiksi niiden omalla analytiikalla. Vertaile eri kanavia, ja seuraa missä kanavissa tavoitat kohderyhmäsi ja sisällöistäsi kiinnostuneet ihmiset parhaiten, ja millaiset sisällöt innostavat ihmisiä eniten.

Konversiot

Näkyvyys ja sisältöjesi kulutus ei kuitenkaan vielä kerro, kuinka hyvin sisältösi edistävät toimintaasi. Konversiomittarit osoittavat konkreettisempia tuloksia: kuinka paljon nettisivuilta saadaan kauppaa tai liidejä eli potentiaalisia asiakkaita, esimerkiksi tarjouspyyntöjen tai uutiskirjeen tilauksen muodossa. Google Analytics auttaa tässäkin kartoittamaan, mitä kautta nämä ihmiset päätyivät sivuillesi ja voit seurata tehokkaimpia väyliäsi.

Jos sisältömarkkinoinnin mittaaminen tuottaa haasteita tai tarvitset luotettavaa kumppania markkinoinnin toteuttamiseen, ota meihin yhteyttä!

 

Päivi Ruokolainen
Social Media Trainee
Päivi on Kuplin Social Media Trainee,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: