Jos markkinointisisältöjä tehdään fiiliksen pohjalta ja siinä sivussa silloin kun ehditään, voi jokin asiakassegmentti tai siihen kuuluvien ihmisten ostopolun vaihe jäädä kokonaan vaille huomiota. Harvassa ovat ne, jotka pystyvät tekemään hyvää ja monipuolista jälkeä lennosta!

Sisältösuunnitelma on tärkeä työkalu silloin, kun halutaan varmistaa, että kaikki mahdolliset asiat otetaan huomioon. Sisältösuunnitelma tarkoittaa käytännössä kalenteria, johon merkitään, millaisia sisältöjä eli julkaisuja jaetaan milloinkin missäkin markkinointikanavassa. Se pohjautuu markkinointistrategiaan ja -suunnitelmaan. Kun kaikki palaset ovat kohdallaan, johdattavat kaikki suunnitelman julkaisut juuri oikeita kohderyhmiä oikealla tavalla kohti markkinoinnin ja liiketoiminnan tavoitteita.

Ostopolun määrittely kannattaa

Ostopolku on se reitti, jota kuviteltu asiakkaasi kulkee luoksesi. Hän törmää markkinointiisi ensin ehkä somessa, sitten Googlessa tai kadunvarsimainoksessa, myöhemmin hän klikkaa verkkosivuillesi ja tilaa uutiskirjeen. Vasta tämän jälkeen hän ostaa tuotteesi tai palvelusi. Polun eri vaiheissa nähdyillä sisällöillä on väliä.

ostopolku

Yritysten ja brändien ostopolut eivät suinkaan ole keskenään samanlaiset. Samoin eri ostajapersoonien tai kohdeyleisöjen polut eroavat toisistaan, joten niiden tarkasteluun kannattaa käyttää aikaa ja mahdollisuuksien mukaan päivittää niitä ajan kuluessa.

Ostopolku on pitkä usein siksi, että harva ostaa täysin tuntemattomalta brändiltä mitään ensimmäiseltä istumalta. Omille kohderyhmille on siis saatava ensin tieto siitä, että yrityksesi tai brändisi on olemassa ja vakuutettava heidät sen luotettavuudesta ja hyvistä puolista monipuolisesti ennen kuin lopullinen ostopäätös tehdään.

Sisällöt asiakkaan ja polun mukaan

Sisältösuunnitelmassa ostopolun eri vaiheet voidaan huomioida yksinkertaistetusti niin, että siihen merkitään, mihin ostopolun vaiheeseen kukin sisältö ajatellaan sopivaksi. Vaikka ostajakuntanne olisikin jo laaja, tarvitsee aina tavoittaa myös uusia ihmisiä, siksi ostopolun tietoisuus-vaiheeseen sopivia, brändin perusasioita kertaavia sisältöjä tarvitsee julkaista aika ajoin. Samoin ostopolullaan jo edenneitä potentiaalisia asiakkaita ja asiakkaita kulkee jatkuvasti ostopolun jokaisessa vaiheessa, kaikki eivät koskaan liiku yhtä matkaa.

Sisältösuunnitelma voi olla yksinkertaisimmillaan luettelo siitä, mistä aiheesta milloinkin julkaistaan esim. sosiaalisen median postaukset. Mitä enemmän markkinointiin halutaan panostaa, sitä tarkemmaksi suunnittelussa mennään. Silloin suunnitelma voi olla esimerkiksi Excel-taulukko tai muuhun ohjelmaan piirtämäsi ruudukko, josta varaat omat sarakkeensa esim. julkaisun kanavalle (blogijulkaisu, uutiskirje, tietty somekanava jne.), julkaisutyypille, julkaisun aiheelle, ostajapersoonalle sekä hänen ostopolkunsa vaiheelle. Tämä helpottaa varsinaisten sisältöjen luomista myöhemmin, kun tiedetään, kenelle sen viesti kohdistetaan ja millaista viestiä hän juuri tästä teemasta tarvitsee.

Eri kanavilla eri roolit

Sisältösuunnittelussa otetaan huomioon myös eri kanavien erilainen luonne. Esim. uutiskirjeen tilaaja ei yleensä ole enää tietoisuus-vaiheessa, vaan todennäköisesti jo edennyt ostopolullaan pidemmälle. Vastaavasti esimerkiksi Instagram toimii monille hyvänä brändimielikuvan levittäjänä polun alkupuolella. Lisäksi kaikki ostajapersoonanne eivät välttämättä ole tavoitettavissa kaikista kanavista.

Verkkosivut ovat käytännössä ainut kanava, jossa on yleensä huomioitava kaikki ostopolun vaiheet ja kaikki ostajapersoonat. Muut digimarkkinoinnin kanavat ohjaavat potentiaalisia asiakkaita sivuille, joten jokaisen heistä on löydettävä sieltä etsimänsä.

Tehokkaalla ostopolun määrittelyllä ja sisältösuunnittelulla saadaan asiakkaat maaliin ja ostamaan tehokkaammin kuin suunnittelemattomalla tekemisellä!

Sisältösuunnittelu kannattaa antaa osaaviin käsiin Kuplille. Tutustu palveluumme ja ota yhteyttä!

 

Tiia Moilanen

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: