Sivustouudistus ja hakukoneoptimointi – mitä tulee ottaa huomioon?

Sivustouudistuksen myötä muun muassa sivuston rakenne, sisällöt ja osoitteet saattavat muuttua. Hakukoneoptimoinnilla on merkittävä rooli aiemman hakukoneliikenteen säilyttämisessä sekä kasvattamisessa. Jos hakukoneoptimointia ei oteta huomioon, hakukonenäkyvyys voi pahimmillaan romahtaa. Käymme seuraavaksi läpi, mitä sivustouudistuksessa tulee ottaa huomioon etenkin teknisen hakukoneoptimoinnin kannalta.

Mitä on tekninen hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi voidaan jaotella kolmeen osioon: sisällön optimointi, tekninen optimointi sekä ulkoinen optimointi eli linkitykset muilta sivuilta. Tekninen hakukoneoptimointi käsittää muun muassa sivuston rakenteen, nopeuden ja mobiilikäytettävyyden. Tässä muutamia sivustouudistuksessa huomioitavia asioita:

SSL-sertifikaatti

Sivustouudistuksen yhteydessä tulisi varmistaa, että sivustolla on käytössä SSL-sertifikaatti eli osoite on https-alkuinen. SSL-suojauksen avulla käyttäjän ja palvelimen välinen yhteys on salattu, jolloin ulkopuoliset eivät esimerkiksi pääse käsiksi lomakkeisiin täytettyihin tietoihin. Turvallisuuden lisäksi sertifikaatilla on merkitystä hakukonenäkyvyyden kannalta, sillä Google ilmoitti jo vuonna 2014 suosivansa https-alkuisia sivustoja.

Sivuston rakenne

Sivustoprojektien yhteydessä kuulee toisinaan lauseen ”en itsekään löydä sivuilta tarvitsemaani tietoa”. On siis selvää, että kävijäkään ei löydä eikä välttämättä edes yritä löytää.

Pääsivujen ja alasivujen rakennetta selkiyttämällä voidaan varmistaa, että kävijän on helppo muodostaa kokonaiskuva sisällöistä ja sivuston käytettävyys on miellyttävää. Rakenteella kerrotaan myös hakukoneille, mitkä ovat sivuston tärkeimpiä sivuja.

Jos sivusto on jo aikaisemmin ollut rakenteen osalta helppokäyttöinen, ei sitä kannata lähteä karsimaan tai kikkailemaan pelkästään uudistamisen tai ulkoasun vuoksi.

Uudelleenohjaukset ja ulkoiset linkitykset

Verkkosivujen URL-osoitteet saattavat muuttua sivustouudistuksen myötä huomattavasti. Ennen kuin sisältöjä lähdetään sivustouudistuksen yhteydessä karsimaan, on syytä tarkistaa, mitkä sivut ovat keränneet paljon liikennettä. Ulkoiset linkitykset vaikuttavat merkittävästi hakukonesijoituksiin, joten huomioithan etenkin muilta sivuilta tulevat viittaukset.

Uudelleenohjauksilla varmistetaan, että vanhan sivuston sivut löytyvät myös uudelta sivustolta. Mikäli uudelleenohjauksia ei tehdä, sivun URL-osoite on Googlen silmissä täysin uusi eli vanhan sivun hakukonenäkyvyys nollautuu. 301-ohjauksilla hakukoneille ilmoitetaan, että verkko-osoite on pysyvästi muuttunut, jolloin saavutettu hakukonenäkyvyys on mahdollista säilyttää.

Sivuston nopeus

Sivuston nopeus on yksi merkittävä käyttökokemukseen vaikuttava tekijä. Hitaasti latautuvat sivut voivat ärsyttää ja pahimmillaan karkottaa kävijän sivustolta. Sivuston nopeus onkin entistä tärkeämmässä roolissa, jotta sivusto voi sijoittua hyvin hakutuloksissa. Muista siis kiinnittää huomiota sivujen julkaisun jälkeen mm. kuvien optimointiin, lisäosien määrään sekä linkkien toimivuuteen.

Mobiilikäytettävyys

Merkittävä osuus sivustojen kävijäliikenteestä tulee nykyisin mobiilin kautta. Sivuston suunnittelussa tulee huomioida responsiivisuus eli sivujen mukautuminen näyttökoon mukaisesti. Tulevaisuudessa Google tulee käyttämään ensisijaisesti mobiili-indeksointia, jolloin sivujen mobiiliystävällisyys korostuu entisestään.

Sivuston indeksointi

Kun sivusto julkaistaan, Googlen robotit indeksoivat eli etsivät ja käyvät läpi sivuston sisällön, jonka jälkeen sivut lisätään Googlen hakemistoon. Indeksoinnin nopeuttamiseksi ja sivujen hakukonenäkyvyyden varmistamiseksi sivustosta kannattaa tehdä sivustokartta (sitemap). XML-sivustokarttaan kootaan kaikki URL-osoitteet, jotka haluat hakukoneiden löytävän.

Sivuston näkyminen hakukoneissa voidaan estää noindex-komennon avulla, mitä hyödynnetään varsinkin sivujen rakennusvaiheessa. Julkaisun yhteydessä tulisikin huolehtia siitä, että indeksointi on sallittu, jotta sivusto voi näkyä hakutuloksissa.

Sisällön hakukoneoptimointi

Sivustouudistus on täydellinen hetki kiinnittää huomiota sisältöjen hakukoneoptimointiin. Kirjoitin aiemmin, miksi avainsana-analyysi voi olla hyödyllinen ennen verkkosivuston uudistamista. Jos käytössänne on Googlen Search Console, pystytte tarkastelemaan, miten sivustonne sijoittuu hakutuloksissa eri hakutermeillä. Mikäli sijoitukset ovat huonoja toimintanne kannalta olennaisien hakutermien yhteydessä, tekstisisältöjä on syytä kehittää.

Me Kuplilla huomioimme hakukoneoptimoinnin WordPress-verkkosivuprojekteissa. Tarjoamme myös sisällöntuotannon palveluja tekstien hakukoneoptimointiin. Ota yhteyttä!

Sanna Pyylampi
Digital Marketing Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: