Snapchat vuonna 2018

Snapchatin viehätysvoima ei ole entisensä – sitä ei varmasti kukaan voi kieltää. Kohua herättänyt päivitys on siirtänyt entisestään suosiota kohti Instagramia, joka tarjoaa samankaltaisia ominaisuuksia käyttäjilleen. Snapchatin korjailut tylyn vastaanoton saaneeseen päivitykseen jatkuvat edelleen, mutta pelastusrengas ei näytä olevan riittävä ponnistusalusta takaisin huippusuosioon. Mutta tarkoittaako tämä kanavan täydellistä loppua?

Mikä on Snapchatin tilanne vuonna 2018?

Snapchatin liito tuskin katkeaa vielä kokonaan ainakaan henkilökohtaisessa käytössä. Palvelulla on edelleen paljon aktiivisia käyttäjiä Suomessa sekä maailmalla. Instagram on Stories-ominaisuudellaan houkutellut käyttäjiä omaan tiimiinsä, mutta ei kuitenkaan tarjoa täysin vastaavaa alustaa videoiden ja kuvien julkaisuun. Snapchatin sisältö on pääpiirteittäin edelleen henkilökohtaisempaa kuin Instagramissa, kynnys sisältöjen jakamiseen on pieni ja kaikki julkaisut myös poistuvat viimeistään 24 tunnin sisällä eivätkä jää pysyvästi katseltavaksi.

Snapchat ja Instagram ovat siis luonteeltaan erilaisia alustoja, ja molemmille riittää edelleen käyttäjiä. Vaikka esimerkiksi omassa käytössäni on selkeä laskusuhdanne, riittää henkilökohtaisia
snäppeja avattavaksi ja kavereiden tarinoita katseltavaksi edelleen päivittäin.

Sopiiko Snapchat sinulle?

Snapchat porskuttaa siis ainakin vielä toistaiseksi, joten kannattaisiko yrityksesi lähteä sinne? Snäppi on alustana haastava, eikä palvele jokaisen liiketoimintaa. Palvelun persoonallisuuden varjopuolena on se, että käyttäjät näkevät vain seuraamiensa käyttäjien sisällöt, joten on tarjottava jotain todella mielenkiintoista katseltavaa, jotta yritystäsi jaksetaan seurata. Jos kuitenkin onnistut keräämään seuraajia, tiedät, että he ovat todennäköisesti juuri kohderyhmääsi sekä toiminnastasi kiinnostuneita ja saat mahtavan väylän vuorovaikutukseen sekä ihmisten sitouttamiseen.

Ennen snäppiin lähtemistä mieti kohderyhmääsi. Snapchatin käyttäjät ovat nuorempaa ikäluokkaa, joten jos yrityksesi kohdeyleisö ei osu noin 15-25-vuotiaisiin, kanavan käyttö tuskin on kovin relevanttia toiminnallesi. Jos tavoittelet kuitenkin tätä ryhmää, tutki vaikka ensin, miten oman alasi yritykset hyödyntävät snäppiä. Millaisilla sisällöillä menestytään ja onko sisällöt sellaisia, jota pystyisit itse tuottamaan? Näetkö jo tavan, jolla voisit erottua kilpailijoista?

Jos kohdeyleisö ja sisällöt kolahtaa, voi Snapchatin liittäminen osaksi markkinointiasi olla kannattava veto. Muista kuitenkin tämän some-kanavan erilainen luonne: älä käytä sitä varsinaisena myynnin väylänä, vaan hyödynnä brändi-imagon ja lojaalien suhteiden rakentamisessa. Kerro tarinoita, näytä persoonaa ja jopa hulluttele vähän!

 

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: