Somemyrsky mainoksesta – mitä Pepsin tapaus opetti?

Markkinoinnissa ja mainonnassa on uskallettava rikkoa rajoja, jos haluaa huomiota. Joskus kuitenkin innovatiiviset ja aatteelliset kampanjat voivat kääntyä itseään vastaan, ja hyvästä tarkoituksesta huolimatta saada ikävän kohun päälleen. Näin kävi hiljattain Pepsillä, joka yritti mainoksellaan yhdistää mielenosoittajat ja poliisit kylmällä virvoitusjuomalla. Mainoksessa Kendall Jenner näyttelee mielenosoittajaa, joka antaa rauhan eleenä poliisille virvoitusjuoman. Nyttemmin poistetusta mainoksesta syntyi somemyrsky, koska ihmiset näkivät siinä liian vakavien aiheiden yhdistelyn liian keveisiin asioihin. Luotiin mielikuva, että mielenosoitukset rauhoitetaan Pepsillä.

Pepsi varmasti ajatteli hyvää, ja oli varmastikin tehnyt kampanjan aivan vilpittömällä mielellä haluten vedota yhtenäisyyden ja rauhan tärkeyteen maailmassa. Ongelmaksi muodostui se, että monet mainoksen nähneet näkivät mainoksen niin, että tehdään vakavasta asiasta liian yksinkertainen. Mainoksethan ovat hyvin usein erittäinkin mielikuvituksillisia, mutta tässä ylitettiin raja: ihmiset sai ärsyyntymään luultavasti liiallinen keveys, joka tuotiin vakavaan ja ajankohtaiseen aiheeseen.

Mitä Pepsin tapaus opetti?

Tapaus opetti sen, että aina on käytettävä harkintaa, jos meinataan tuoda vakavat aiheet herättämään yleisön tunteita mainokseen. Erityisesti niinkin ”keveää” tuotetta kuin virvoitusjuomaa mainostaessa on oltava tarkkana, koska yleisön reaktiot voivat olla raakoja, jos tuotteeseen yhdistetään vääriä mielikuvia.

Hienoa tapauksessa kuitenkin oli se, että Pepsi reagoi välittömästi saamaansa palautteeseen, pahoitteli ja poisti videon. Monet yritykset tekevät virhearvioita joskus, mutta tärkeää onkin se, kuinka niihin reagoi ja miten nopeasti. Vaikka yhtiö olisi itse aivan eri mieltä ja edelleen sitä mieltä, että tarkoitti pelkästään hyvää, kannattaa tällaisissa kohuissa uskoa somekansaa, mikäli haluaa pitää maineensa.

Somen aikakaudella kommentit ja virhearvioiden tapahtuminen tulee esiin heti eri somekanavissa, kuten Twitterissä, mikä on hyvä ja huono asia. Huonoa on se, että tällöin myös yhtiön reagointi palautteeseen pitää tapahtua nopeasti, tai yleisö ärsyyntyy. Pepsille siis pisteet siitä, että pahoitteli omaa virhearviotaan ja myönsi tehneensä väärin. Hyvä asia somen nopean palautteen aikakaudessa on se, että huono kampanja voidaan poistaa nopeastikin palautteen saavuttua.

Tunteiden herättämisellä on riskit markkinoinnissa ja mainonnassa

Kiinnostavimmat kampanjat usein ovat tunteita herättäviä, ja onkin vaikeaa arvioida, missä menee kantaaottavuuden raja mainoksissa. Milloin vakavan aiheen käsittely on päälleliimattua ja sädekehän kiillotusta, milloin oikeasti kantaa ottavaa? Joka tapauksessa, tunteita herättävä markkinointi ja mainonta kiinnostaa – on vain harkittava tarkasti, kuinka sen tekee. Liian tylsällä ei pääse erottumaan, mutta liian rohkea mainonta voi kääntyä itseään vastaan. Julkisuuttahan Pepsi varmasti sai rutkasti ja onkin vaikea sanoa, kuinka paljon mainoksen aiheuttama negatiivinen julkisuus loppupeleissä kääntyi yhtiötä vastaan, koska yhtiö kuitenkin hoiti jälkityöt hyvin.

Jos tästä tapauksesta yhden asian painaa vinkiksi mieleen, on se seuraava: jos tekee markkinoinnissa, viestinnässä tai mainonnassa arviointivirheen, niin sitä täytyy muistaa pahoitella vilpittömästi. Ja heti kuin mahdollista.

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: