Somen käytön kehitys kymmenessä vuodessa

Sosiaalisen median kanavien käyttö on muuttunut todella paljon viimeisten kymmenen vuoden aikana. Liityin itse Facebookiin syksyllä 2007, kun työpaikan ohjelmissa oli käyttökatko, eikä muutakaan tekemistä ollut. Nykyään somekanavia on paljon enemmän ja niissä toimitaan hyvin eri tavalla, kuin alkuaikoina.

Tämän blogitekstin havainnot eivät tietenkään koske kaikkia käyttäjiä, jokainen somen käyttäjä ja markkinoija on yksilö.

Yritystilien kehitys

Kymmenen vuotta sitten Facebookissa oli jo olemassa sivut yrityksille ja organisaatioille. Kun työpaikallani mietittiin oman sivun perustamista, nähtiin se lähinnä kanavana tiedotteiden jakamiseen poikkeustilanteissa ja pohdittiin, voisiko sivu syrjäyttää sähköpostitse tai tekstiviestitse lähetettävät tiedotteet kokonaan. Onneksi sivu perustettiin hieman myöhemmin, kun osattiin jo nähdä somen mahdollisuudet brändin luomisessa ja yleisöjen tavoittamisessa laajemmin.

Kerran uuden työpaikan Facebook-sivun käyttöoikeudet saadessani minua ohjeistettiin, että oman organisaation asioista saa kertoa korkeintaan kerran viikossa, silloinkin mielellään useammasta asiasta kootusti. Muuten tarkoitus oli julkaista mahdollisimman kevyttä, muuten alaan liittyvää infoa. Esimerkiksi iltapäivälehtien uutisia ja hassuja kuvia jaettiin paljon. Ajatuksena oli, että kevyt sisältö kerää uusia seuraajia ja sitouttaa julkaisuihin niin, että harvoin jaettavat omat sisällöt sitten keräävät myös enemmän näyttökertoja.

Nykyään suuri osa yrityksistä onneksi uskaltaa luottaa omaan sisältöön ja puhua omasta toiminnasta ja tarjonnasta! Lisäksi sisältöjä tehdään nykyään suunnitellummin. Sosiaalista mediaa ei nähdä pelkkänä hupikanavana, jonne voi heittää tunnelmia silloin, kun siltä tuntuu, vaan yhä useammat ymmärtävät sen mahdollisuudet yhtenä markkinoinnin keskeisistä kanavista. Toki kehittämiskohteita edelleen löytyy!

Somekanavien lisääntyminen

Nykyään yhä useammat yksittäiset ihmiset ja yritykset ovat sosiaalisessa mediassa. Kaikki eivät ole enää pakkautuneet yhteen kanavaan, vaan kanavien kirjo on kasvanut Facebookin alkuvuosiin nähden. Nuoret löytävät usein uudet kanavat ensimmäisinä, kunnes käyttäjäkunta vähitellen laajenee kaikenikäisiin.

Yksityisviestittelyyn, kuvien ja videoiden jakamiseen, anonyymiin keskusteluun, TV-ohjelmien kommentointiin jne. on omat kanavansa. Moni meistä on aktiivinen useammassakin sosiaalisen median kanavassa.

Monipuolisuus onkin hyvä asia! Uusien kanavien tulo markkinoille on vauhdittanut myös suurten jättien kehitystä. Esimerkiksi ilman Snapchatiä meillä ei varmaankaan olisi Instagram Storieseja! Ja juuri nyt YouTube on testaamassa TikTok-tyyppistä Shorts-ominaisuutta.

Yksityiskäytön muuttuminen

Oma henkilökohtainen käyttäytymiseni on muuttunut sosiaalisessa mediassa Facebookin alkuajoista huomattavasti sekin. Aiempien vuosien muistoja katsoessa näkee, miten ensimmäisinä vuosina on keskusteltu esimerkiksi työkavereitten kanssa työasioista melko avoimesti omalla, usein julkisella seinällä.

Nykyään moni on rajoittanut profiileidensa ja julkaisuidensa näkyvyyttä. Kaikille ei enää haluta kertoa kaikkea ja tiedostetaan yhä yleisemmin se, että myös somessa lausutuista sanoista voi joutua vastuuseen.

Älypuhelinten yleistyminen on tietysti tuonut kaikkiin somekanaviin lisää itse otettuja kuvia ja videoita. Somen alkuaikoina kuvat täytyi ladata koneelle ensin kamerasta, eikä kamera edes ollut aina mukana! Nyt sekä kuvaaminen että julkaiseminen onnistuvat milloin vain kätevästi kännykällä. Myös livekuvan lähettäminen onnistuu parilla klikkauksella.

Katse tulevaisuudessa

Vaikka some on jo vakiinnuttanut osansa elämässämme, on sen olemassaolon historia loppujen lopuksi lyhyt. Kehitystä sekä itse kanavissa että meidän omassa käyttäytymisessämme niissä on varmasti vielä luvassa. Mielenkiinnolla jäämme odottelemaan, miten sosiaalinen media kehittyy seuraavien kymmenen vuoden aikana!

Tuntuuko siltä, että yrityksenne somemarkkinointi tarvitsisi päivitystä tähän päivään? Tutustu palveluumme ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: