Vuodenvaihteen lähestyessä perinteisesti tähytään tulevaan. Sometrendit 2020 -koosteemme pureutuu ensi vuoteen lähinnä markkinoijan näkökulmasta sen perusteella, mitä somekanavat ovat viime aikoina toiminnassaan painottaneet.

Laskussa: tykkäysmetsästys

Jo keväällä puhuttiin siitä, että Instagram on testannut tykkäysmäärien piilottamista julkaisuista, mekin kirjoitimme aiheesta. Olemme nähneet samaa trendiä muissakin kanavissa ja muissa yhteyksissä: lukumääriä halutaan korostaa vähemmän, sisältöjä nostaa esille paremmin omana itsenään.

Laskussa: orgaaninen näkyvyys

Milloin olet viimeksi nähnyt Facebookin uutisvirrassa ei-seuraamasi sivun ei-sponsoroidun julkaisun vain siksi, että kaverisi on tykännyt siitä? Siitä on varmasti aikaa, sillä viime kuukausina sivujulkaisujen orgaanista näkyvyyttä on selvästi nipistetty nimenomaan viraalin tavoittavuuden osalta. Sivujulkaisuja näytetään kavereiden feedissä pääasiassa vain silloin, kun julkaisua on kommentoitu, eli sitoutuminen on viety astetta pidemmälle.

Orgaanista näkyvyyttä on supistettu jo vuosikausia. Taistelussa oman näkyvyyden kasvattamiseksi tepsivät vanhat konstit: mahdollisimman laadukas sisältö, joka houkuttelee seuraajia reagoimaan monin tavoin, keskustelevuus sekä tietenkin maksettu näkyvyys.

Laskussa: arvonnat

Facebook ja siihen kuuluva Instagram ovat edelleen muuttaneet suhtautumistaan arvontoihin negatiiviseen suuntaan. Ainakin sponsoroitujen arvontajulkaisujen näkyvyyttä on alettu rajoittaa entistä enemmän, jos vain tekoäly on osannut määritellä julkaisun arvonnaksi. Selitykseksi tarjotaan sitä, että arvonnat eivät aina liity sivun varsinaiseen toimintaan ja ne nähdään liian irrallisina julkaisijan varsinaisesta toiminnasta.

Nousussa: storyt

Storyt eli tarinat jatkavat voittokulkuaan useissa kanavissa. Nyt niitä voi julkaista myös WhatsAppissa ja YouTubessa. Facebookissa sivutarinoiden katsojamäärät jäävät edelleen pieniksi Instagramiin verrattuna, mutta mikäänhän ei estä käyttämästä niitä silti. Oletko muuten huomannut, että nyt myös Instagramin yritysprofiilin storyt voi jakaa siihen liitetylle Facebook-sivulle yhdellä klikkauksella?

Nousussa: sinnikäs, suunnitelmallinen tekeminen

Meillä Kuplilla vannotaan suunnitelmallisuuden ja sinnikkään tekemisen nimeen kaikissa somekanavissa. Julkaisut suunnitellaan etukäteen strategisesti, eikä anneta periksi, vaikka jokainen julkaisu ei olisikaan huippusuosittu. Tekemisen ja mittaamisen kautta opitaan huomaamaan, millaiset julkaisut menestyvät ja mihin kannattaa jatkossa panostaa.

Sometrendit 2020 – lähdetään tekemään tulevaisuutta yhdessä!

Tuntuuko siltä, että markkinoinnin suunnittelu ja sosiaalisen median kanavien sisältösuunnittelu tai jopa julkaisu olisi parempi ulkoistaa osaavalle kumppanille? Ota yhteyttä Kupliin niin katsotaan, miten saataisiin teidänkin markkinointinne ottamaan huomioon myös vuoden 2020 sometrendit!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: