Sosiaalisen median markkinointi syksyllä 2018

Markkinointi sosiaalisessa mediassa ei ole hiipumassa – päinvastoin. Yhä useampi yritys hyppää kelkkaan ja sisältöä tuotetaan niin yritysten kuin yksityishenkilöiden suunnalta valtavia määriä. Tässä kelkassa kannattaa pysyä kyydissä, jos haluat olla siellä, missä tapahtuu. Vaikka helteisessä heinäkuussa syksy tuntuu vielä kaukaiselta, pistä silti seuraavat asiat korvan taakse syksyä varten.

Miksi sosiaalisen median markkinointi kannattaa

Some tarjoaa kanavan muuhunkin kuin yrityksen sisältöjen jakamiseen. Eri yhteisöpalvelujen kautta olet jatkuvasti vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa ja voit reagoida nopeasti sekä positiiviseen että negatiiviseen keskusteluun itsestäsi. Mikä ehkä monilta usein unohtuu on somen tarjoama mainio mahdollisuus kytätä naapuria: seuraat sieltä kilpailijoitasi ja alasi muutoksia. Pysyt myös kärryillä muista vallitsevista trendeistä ja pinnalla olevista mielipidevaikuttajista.

Somessa ei kannata olla vain sen itsensä takia. Jos someen ei ole mahdollisuutta eikä kiinnostusta panostaa, ei se se oikeastaan kannata. Kiinnostaako ihmisiä kerran puolessa vuodessa päivittyvä Instagram-tili? Tuskinpa. Laiska some-presenssi saattaa tehdä yrityksellesi vain hallaa.

Muista nämä kolme askelta

Nyt kun olet päättänyt olla tänä(kin) syksynä somen harjalla, niin kerrataan vielä ehkä jo tutuksi tulleet jutut. Nämä kolme steppiä kannattaa ottaa, olit sitten aloittamassa some-markkinointia tai hiomassa juttuja syksyä varten.

  • Tee sosiaalisen median strategia. Määritä tarkat ja konkreettiset tavoitteet sekä mittarit niille, jotta tekemisellä on suunta ja pystyt seuraamaan onnistumista.
  • Tee markkinointisuunnitelma. Mieti muun muassa, mitkä kanavat valitset, millaista sisältöä haluat julkaista ja kuinka usein.
  • Tee sisältösuunnitelma. Ideoi teemat ja sisällöt ja pistä kaikki kalenteriin ylös haluamillesi ajankohdille. Sitten vain itse sisältöjä tuottamaan!

Tartu ajankohtaisiin aiheisiin

Tänä syksynä tapahtuu taas paljon, joten ole myös valmis reagoimaan ja ammentamaan ajankohtaisista aiheista. Onko yritykselläsi linkkiä esimerkiksi pian alkaviin yleisurheilun EM-kisoihin toi Barack Obamankin tähdittämään Nordic Business Forumiin? Tai kenties koulujen aloitukseen tai Cheekin jäähyväiskonserttiin?

Myös some-kanavien uudistuksista kannattaa olla kärppänä. Palveluita päivitetään jatkuvasti ja uusia ominaisuuksia putkahtelee kuin sieniä sateella. Seuraa, kokeile ja leikittele rohkeasti uusilla ominaisuuksilla ja löydä oma tyylisi hyödyntää näitä. Oletko esimerkiksi kokeillut jo näitä ominaisuuksia?

Aikaisemmin listaamieni uutuuksien jälkeen on ehtinyt tulla jo lisää uutta. Esimerkiksi Facebook tuo AR-ominaisuuden mainoksiin, eli voit sovitella tuotteita Snapchat-filttereiden tapaan. Instagram Stories sen kun vain kehittyy – nyt kauppa ominaisuus tulee julkaisujen lisäksi myös tarinoihin! Uutta on siis jatkuvasti tarjolla, joten seuraa kehitystä, valitse sinulle sopivimmat ominaisuudet ja tuo uutta väriä markkinointiisi tulevana syksynä.

Jos sosiaalisen median markkinointi ei ota tuulta alleen, kurkkaa meidän some- ja markkinoinnin suunnittelu -palvelut!

 

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: