Sosiaalisen median myytit – uskotko näihin?

Social Media Today:ssa esiteltiin kymmenen sosiaalista mediaa koskevaa myyttiä. Poimin jutusta kolme tyypillisintä myyttiä, joihin olen törmännyt eniten. Mikä on totuus myyttien takana?

1. Myytti: Sosiaalinen media on ilmaista

Totuus: Sosiaalinen media vie paljon aikaa

Sosiaalisen median kanavat ovat toki ilmaisia käyttää (ilman maksettua mainontaa), mutta on vaarallista ajatella somen tekemisen olevan ilmaista. Nimittäin työaikaa kuluu ja paljon, mikäli sosiaalista mediaa haluaa hyödyntää suunnitelmallisesti ja hyvin. Aikaa menee konseptointiin, suunnitteluun, kirjalliseen ja kuvalliseen sisällöntuotantoon, julkaisuun sekä mahdollisiin kommentteihin vastailuun.

Vaikka aluksi ulkoistaminen voi tuntua kalliilta, kannattaa miettiä, mitä maksaisi jos somen tekemistä varten palkkaa oman henkilön tai jos joku työntekijä tekee sitä muun työn ohessa. Yhtäkkiä ulkoistaminen voikin olla edullinen ratkaisu: silloin saa ammattilaiset tuottamaan ja hallinnoimaan sosiaalisen median sisältöä tehokkaasti ja huolella.

2. Myytti: Kanaviin täytyy julkaista uniikkia sisältöä

Totuus: Samaa sisältöä voi julkaista eri kanaviin

Samaa sisältöä voi hyödyntää eri kanavissa eikä pyörää tarvitse keksiä aina uudelleen, kunhan muistaa kanavien eroavaisuudet. Tietysti silloin, jos LinkedInissä on eri kohderyhmä kuin Instagramissa, ei kannata laittaa jokaista sisältöä molempiin kanaviin. Suosittelen miettimään aina julkaisukohtaisesti, mihin kanavaan kyseinen julkaisu sopii. Nämä asiat määritellään sosiaalisen median konseptissa.

3. Myytti: Sosiaaliseen mediaan täytyy julkaista useamman kerran päivässä

Totuus: Sosiaaliseen mediaan pitää julkaista säännöllisesti

Kerran päivässä saati useamman kerran päivässä julkaisu someen on kunnianhimoinen tavoite, eikä siihen tarvitse pyrkiä. Tärkeintä on pyrkiä säännöllisyyteen, oli se kolme kertaa viikossa tai joka toinen viikko.

+ 1 myytti

Myytti, jota jutussa ei mainita, on mielestäni se, miten edelleenkään kaikkialla ei ymmärretä sosiaalisen median arvoa. Oikein hyödynnettynä sosiaalisen median kanavat ovat tärkeä osa liiketoimintaa ja markkinointia, eikä niiden arvoa pidä vähätellä.

Kaipaatko apua somen suunnittelussa ja toteutuksessa? Ota yhteyttä!

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: