Sosiaalisen median strategia, jonka avulla onnistut – osa 2/3

Sosiaalisen median strategia, jonka avulla onnistut on kolmiosainen juttusarja, jossa käymme läpi keskeisiä elementtejä, jotka on hyvä ottaa huomioon lähdettäessä miettimään yrityksen somestrategiaa.

Viime viikolla kävimme läpi somestrategian ensimmäisiä keskeisiä elementtejä; tavoitteita, mittareita, kohderyhmiä ja kanavia. Kun näistä on selkeä näkemys ja käsitys, onkin aika pureutua sisältöjen kimppuun. Mitä oikeastaan someen halutaan päivittää ja koska? Entä kuka päivitykset hoitaa? Näihin asioihin syvennymme tässä juttusarjan toisessa osassa.

 

5. Sisältösuunnitelma

Mikä kiinnostaa ja innostaa kohderyhmääsi? Mikä herättää keskustelua ja mielipiteitä? Vai haluatko kenties kertoa yrityksellesi tärkeistä asioistasi tai nostaa esiin asiantuntijuuttasi? Mitä aihealueita tai teemoja haluat korostaa? Näitä asioita olet varmasti miettinyt jo pohtiessasi tavoitteita, ja nyt ne on aika konkretisoida sisältösuunnitelmaan. Käytännössä sisältösuunnitelmassa mietitään minkälaisia sisältöjä tuotetaan ja milloin.

Sisältösuunnitelma luo myös jatkuvuutta ja säästää aikaa, kun joka viikko ei tarvitse paneutua sisältöjen suunnitteluun uudestaan, kun selkeä suunnitelma on jo olemassa. Sisältösuunnitelmaan ei tarvitse jämähtää vaan eläminen tilanteiden mukaan onkin täysin ok ja se kannattaakin – kun inspiraatio iskee, anna sen viedä!

6. Sisältöjen luominen

Hyvän suunnittelun jälkeen tekeminen onkin paljon helpompaa verrattuna siihen, että alkaisi tyhjästä miettimään, että mitäs sitä nyt sitten kirjoittaisi. Iskevät tekstit, tarinat, kuvat ja videot… Sisältöjä voi luoda todella monella tapaa ja monipuolisuus sisällöissä onkin valttia. Sisällöt on aina mietittävä kanavakohtaisesti; sisällön Snapchatissä kuuluu olla aivan erilaista kuin Facebookissa.

7. Aikataulu

Sisältöjen suunnitteluvaiheessa luodaan jo vähintään karkea kuva sisältöjen julkaisuaikataulusta. Toisinaan aikataulu kytkeytyy niin hyvin jo sisällön suunnitteluvaiheeseen, että se on luontevaa tehdä samaan aikaan. Jos yksityiskohtaista suunnitelmaa ei vielä ole luotu, on se aika luoda nyt.

8. Päivittäminen

Tässä vaiheessa ollaan päästy jo hyvin pitkälle, sisällöt on suunniteltu, tuotettu ja aikataulutettu. Ne on mietitty kohderyhmien mukaan sellaisiin kanaviin, joissa on todennäköisintä tavoittaa juuri oikeat kuulijat. Mutta tekeminen ei lopu vielä tähän: seuraavaksi on aika päättää, kuka on vastuussa päivityksistä. Selkeä vastuu luo selkeää tekemistä eikä kenenkään tarvitse arvuutella sitä, kenen pitäisi päivitykset tehdä.

Päivittämiseen on tarjolla monia hyviä automatisointityökaluja, kuten Hootsuite ja Buffer, joita kannattaa hyödyntää. Niiden avulla somekanavat päivittyvät, vaikka päivityksestä vastaava henkilö olisikin esimerkiksi tärkeässä tapaamisessa juuri optimaalisimmalla päivityshetkellä.

Viimeinen osa Sosiaalisen median strategia, jonka avulla onnistut -juttusarjasta ilmestyy ensi viikolla, seuraahan #PuheKuplilla-blogiamme myös silloin!

Suunnitellaanko yhdessä yrityksellenne sosiaalisen median strategia? Ota yhteyttä niin keskustellaan lisää!

 

Mari Orpana

Mari Orpana
Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Hän suunnittelee, opettelee, tekee ja kokeilee aina yhtä suurella innolla, milloin
betonilamppukurssilla, ja milloin WordPressin koodinpätkiä tutkien.
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: