Sosiaalisen median strategia, jonka avulla onnistut – osa 1/3

Sosiaalisen median strategia, jonka avulla onnistut on kolmiosainen juttusarja, jossa käymme läpi keskeisiä elementtejä, jotka on hyvä ottaa huomioon lähdettäessä miettimään yrityksen somestrategiaa. Jokaisessa osassa käydään läpi neljä elementtiä ja nyt ensimmäisessä osassa mietitään tavoitteita, mittareita, kohderyhmiä ja kanavia.

Aiemmin tällä viikolla kirjoitimme syitä siihen, miksi yrityksesi on oltava sosiaalisessa mediassa. Kun päätös sosiaaliseen mediaan lähtemisestä on tehty, on aika ryhtyä toimenpiteisiin. Mutta mistä aloittaa? Sosiaalisen median strategian laatiminen on mielestämme tärkein askel kohti onnistuneen somenäkyvyyden ja -läsnäolon luomista. Tämä tarkoittaa huolellista suunnittelu, jossa mietitään myös miten suunnitelma laitetaan käytäntöön.

Somestrategian rakentaminen kannattaa pilkkoa osiin ja lähteä miettimään sitä vaihe vaiheelta. On hyvä myöskin miettiä, että somestrategia ei ole irrallinen osa yrityksen toimintaa vaan sen tulisi olla linjassa liiketoiminta- ja markkinointistrategian kanssa.

 

1. Tavoitteet

Mitä haluat saavuttaa sosiaalisessa mediassa? Lisää tunnettuutta ja näkyvyyttä? Edistää myyntiä? Miten sosiaalinen media kytkeytyy osaksi liiketoiminnan ja markkinoinnin tavoitteita?

Mieti muutama tärkeä tavoite, jotka merkitset suunnitelmaasi. Tavoitteita ei kannata olla liikaa, sillä vaarana on, ettei niistä mihinkään saa panostettua kunnolla. Aikajännettä on myös hyvä tarkastella ja asettaa pari pitkän aikavälin tavoitetta, joita tukemaan asetetaan lyhyemmän aikavälin välitavoitteita. Näin ei tavoitteiden eteen ei tehdä toimenpiteitä ”sitten joskus” vaan välitavoitteet tukevat isompien tavoitteiden toteutumista.

 

2. Mittarit

Kun tavoitteet on asetettu, on hyvä miettiä miten tavoitteita mitataan. Mittareista kannattaa luoda konkreettisia ja selkeitä, ja niitä pitäisi olla helppo seurata. Mitata ei kannata vain mittaamisen vuoksi, sillä se ei pitkässä juoksussa hyödytä ketään. Kun mittarit ja tavoitteet menevät yksi yhteen ja välitavoitteet saavutetaan, voidaan iloita aina pienistä onnistumisista, jotka vievät kohti isompien tavoitteiden saavuttamista.

 

3. Kohderyhmät

Keitä ovat potentiaaliset asiakkaasi? Minkä ikäisiä he ovat, missä he asuvat, mikä heitä kiinnostaa? Kohderyhmien määritteleminen on yksi tärkeimmistä markkinoinnin ja sosiaalisen median strategian elementeistä. Kun tunnet kohderyhmäsi, on kanavien valinta ja viestien suunnittelu mielekästä ja paljon tuloksellisempaa, kuin ”tehdä kaikkea kaikille”.

 

4. Kanavat

Kanavat kytkeytyvät hyvin kiinteästi kohderyhmiin. Mistä kanavista löydät kohderyhmäsi? Missä he viettävät aikaa ja miten he viestivät siellä? Päätä siis sosiaalisen median kanavat kohderyhmien mukaan. Snapchatiin ei kannata mennä, jos kohderyhmänä ovat yli 50-vuotiaat naiset, mutta nämä samat naiset voit tavoittaa Facebookista. Mieti siis mistä kohderyhmäsi on, ja mistä kanavista tavoitat heidät parhaiten.
Seuraavassa osassa käymme läpi sisältösuunnitelmaa, sisältöjä, aikataulutusta, sekä päivittämistä – seuraa #PuheKuplilla myös ensi viikolla!

Suunnitellaanko yhdessä yrityksellenne sosiaalisen median strategia? Ota yhteyttä niin keskustellaan lisää!

 

Mari Orpana

Mari Orpana
Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Hän suunnittelee, opettelee, tekee ja kokeilee aina yhtä suurella innolla, milloin
betonilamppukurssilla, ja milloin WordPressin koodinpätkiä tutkien.
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: