Strategiakuvituksella tarkoitetaan kokonaisvaltaista kuvitusta tai kuvitussarjaa, joka kattaa organisaation vision, arvot ja pääpainopisteet. Kuvitus voi visualisoida esimerkiksi myös organisaation tarinaa tai luonnetta. Kuvitettu strategia viestii halusta tuoda oma visio ja arvot helposti käsitettävään muotoon ja edesauttaa katsojaa muistamaan organisaation tavoitteet pidempään. Strategiakuvituksen tyyli ja sisältö ovat riippuvaisia organisaatiosta ja sille aiemmin luoduista visuaalisista ohjeistuksista.

Miksi strategia kannattaa visualisoida?

Jokainen tulkitsee saamansa informaation eri tavoin. Grafiikat, värit ja kuvasymbolit auttavat kuitenkin välittämään oikean viestin katsojasta riippumatta. Hankalammin konkretisoitavat asiat, kuten yrityksen visio tai arvot ymmärretään helpommin niiden ollessa visuaalisessa muodossa. Monisivuinen, tekstipainotteinen selvitys arvoista saattaa olla kattava, mutta kuvitus tuo aiheen lähemmäs katsojaa ja auttaa kirkastamaan sitä.

Visualisoinnilla pyritään myös lisäämään tunnettavuutta. Kuvitus on viihdyttävä tapa esitellä yritysstrategia kokonaisuudessaan. Visuaaliseen esittämiseen panostaminen helpottaa esittelytilanteita ja auttaa katsojia käsittämään sisällöt.

Strategiakuvitus voi sisältää myös tiivistetyn määrän tekstiä, joka yhteistyössä visualisoinnin kanssa muodostaa selkeän ja persoonallisen kokonaisuuden.

Mitä tulee huomioida ennen strategian kuvittamista?

Ennen kuvittamista strategian tulee olla tietenkin valmis kokonaisuus. Keskeneräisen strategian kuvittaminen johtaa todennäköisesti sekavaan lopputulokseen, joka ei palvele organisaatiota tai sen asiakkaita. Strategiakuvituksen tulee olla selkeä, jotta ulkopuolinenkin katsoja ymmärtää sen pääpointit. Etukäteen kannattaa miettiä myös, miten laaja visualisointi on tarpeen. Organisaatiolla saattaa olla esimerkiksi useita erilaisia arvoja, jotka kannattaa paloitella mieluummin kuvasarjaan, kuin yhdeksi kokonaisuudeksi. Yksi suurempi kuva toimii puolestaan silloin, kun visio, arvot ja painopisteet ovat tiivistettävissä ymmärrettävään muotoon.

Ennen strategiavisualisointia tarkasteluun kannattaa ottaa myös organisaation yleinen visuaalinen linja. Onko graafinen ohjeisto väreineen jo määritelty ja millainen kuvitustyyli on sopiva? Mikäli nämä asiat on suunniteltu jo etukäteen, visualisointi etenee nopeammin ja lopputulos on yhtenäinen jo muiden materiaalien kanssa. Strategiakuvitus kokoaa yhteen vision, arvot ja pääpainopisteet, joten yhtenäisyys muun viestinnän kanssa on erityisen tärkeää.

Olemme toteuttaneet strategiakuvituksen esimerkiksi Akson ry:lle. Lisätietoa strategiakuvituksista ja niiden luomisesta saat Kuplilta. Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

 

Aino Korpinen

Aino Korpinen
Graphic Designer
aino.korpinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: