Suomalainen rauhan kyyhky 1950-luvulta!

Mainosjulisteiden aika

1950-luvulla alkoi mainosjulisteiden kulta-aika. Värikkäistä ja taidolla tehdyistä julisteista tuli tärkeä markkinointiviestinnän väline, sillä televisio teki vasta tuloaan. Erik Bruun on tunnettuna suomalaisena graafikkona luonut 1950-luvulta lähtien monia taiteellisia ja tyylikkäitä julisteita suomalaisten ihailtavaksi. Pax-mainosjuliste on yksi niistä. Tästä voit vilkaista alkuperäistä Pax-julistetta.

Suomalainen legenda

Fazerin Pax-pastillista tuli nopeasti legenda, sillä sen pakkaus ja mainosjuliste hehkuivat aikansa henkeä. Pax-pastillit lanseerattiin sotien jälkeen 1947 ja ne saavuttivat kansan keskuudessa heti suosionsa ja saivat lempinimen ”rauhan pastilleina”. Siniristilipun ja rauhan kyyhkyn luoma vaikutelma rohkaisi suomalaisia sota-ajoista toipumiseen. Uuden ajan grafiikka ja värien käyttö julisteessa toi omaleimaisuutta Pax-pastilleille.

Mainosjulisteen värit: sininen, valkoinen, punainen ja musta luovat selkeän kontrastin julisteeseen. Valkoinen tausta ja kyyhkynen siniristilipun päällä luovat rauhallisen tunnelman, johon vahva punainen yhdistyy. Mustat pastillit luovat melkein hilpeän vaikutelman, sillä ne lennähtävät ulos rasiasta, mutta muodostavat kuitenkin järjestelmällisesti sanan Pax, joka tarkoittaa suomeksi rauhaa.

Valmistuksessa edelleen

Tänäkin päivänä Paxia valmistetaan uskollisesti alkuperäisen reseptin mukaan ja pakkauskin noudattelee samaa visuaalista ilmettä kuin edeltäjänsä. Paxin valmistuksessa on käytetty suomalaiseen makuun sopivaa lakritsiuutetta sekä yrttiseosta, jotka yhdessä luovat sen omaleimaisen maun. Paxin pitkästä historiasta monen suomalaisen mieleen on jäänyt onnistunut mainosrallatus 1960-luvulta, joka kuului näin: Ota Pax, ota Pax, ota Fazerin Paxia kaks!

Kupli valitsi Pax-pastillien mainosjulisteen parhaaksi 1950-luvun mainokseksi, koska juliste oli merkityksellinen Suomen historiassa. Mainosjulisteen suunnittelija Erik Bruun on tehnyt merkityksellisen uran suomalaisena graafisena suunnittelijana ja hänen julisteensa Fazerin Paxille oli merkittävä tyylinäyte. Selkeä ja omaleimainen tyyli tulee esille taiteilijan monista erilaisista töistä, joista Pax-pastillin juliste nousi Suomen historian kannalta merkittävään asemaan.

Tiesitkö tätä?
Pax-pastillit otettiin takaisin Fazerin tuotevalikoimaan vuonna 2007 Suomen itsenäisyyden 90-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

Kymmenen vertaansa vailla olevaa kertomusta markkinoinnin historiasta löydät kootusti yhdeltä sivulta: Suomalaisen mainonnan 100-vuotias historia.

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: