Suomalaisen mainonnan 100-vuotias historia

Suomalaista mainonnan ja markkinoinnin historiaa ja perinteitä kunnioittaen markkinointitoimisto Kupli onnittelee satavuotista Suomea. Juhlavuoden 2017 kunniaksi julkaisimme Suomessa vaikuttaneita onnistuneita mainoksia ja markkinointia vuosikymmenittäin. Ohessa on kymmenen vertaansa vailla olevaa kertomusta markkinoinnin historiasta. Matkaa kanssamme 1920-luvulta kohti 2010-lukua!

Elisa mainos

2010: Elisa – Pidetään yhtä

Mainos kertoo vanhempien ja lasten yhteydenpidosta ja sen tärkeydestä. Kupli valitsi tämän mainoksen parhaaksi sen merkityksellisen sanoman vuoksi.

2000: Finnair – Illaksi kotiin

Tarina kerto pienestä porosta, joka on eksynyt yksin pimeään metsään. Vasa katsoo hädissään tähtitaivaalle ja näkee kirkkaan tähden johdattavan hänet takaisin kotiin.

Finnair mainos
yritykselle lainaa nopeasti

1990: Jaffa-appelsiini

Jaffan mainos on ehdottomasti ollut yksi mieleenpainuvimmista ja yleisön pyynnöstä se valittiinkin edustamaan 90-lukua. Tästä mainoksesta ei asennetta tai hullunkurista hymyä puutu.

1980: Valion maito

Nuori kultakutrinen nainen ja olkitukkainen mies laulavat mukaansatempaavasti oman rakkaustarinansa. Maidon tarinan siivittämänä suomalainen maalaismaisema, kaupungistuminen ja nuoren rakkauden kertomus nivoutuvat kauniisti yhteen.

Aina kun mä maitoo juon

1970: Oululaisen hapankorppu

Oululaisen mainos tarjoilee katsojalleen taidokkaasti tuotetun otoksen, jonka pituus on ainoastaan 30 sekuntia. Se on lyhyt ja ytimekäs, eikä jätä katsojaa kylmäksi.

1960: XZ-hiustenmuotoilutuotteet

Hiusten muotoilu ja korkeiden kampausten suosiminen nousivat muotiin 60-luvun lopulla. Tuotevalikoimiin lanseerattiin tuolloin paljon uusia tuotteita ja esimerkiksi spraypullot kasvattivat suosiotaan.

1950: Pax-pastilli

 Fazerin Pax-pastillista tuli nopeasti legenda, sillä sen pakkaus ja mainosjuliste hehkuivat aikansa henkeä. Värikkäistä ja taidolla tehdyistä julisteista muodostui tärkeä markkinointiviestinnän väline.

1940: Valo-pesuaine

Kuplin historiallinen markkinoinnin ja mainonnan juttusarja vie meidät lähelle suomalaista kotia ja arjen askareita. Tällä kertaa kurkistamme 1940-luvun mainokseen, joka on todella opettavainen ja viihdyttävä.

40 luvun mainoksia – Valo-pyykinpesuaine

1930: Lux-palasaippua

Ihastuttava Suomen itsenäisyyden ajan historia pitää sisällään monta mielenkiintoista menestystarinaa. Matkatkaamme taas yhdessä mainonnan mielenkiintoiseen historiaan 1930-luvulle!

1920: Sisu-pastilli

Mitä mieleesi juolahtaa, kun sanon Sisu? Suomalainen Sisu. Sisu-pastilli lanseerattiin markkinoille jo 1920-luvulla ja ajoitus oli täydellinen, sillä siitä tuli heti menestystuote.