Synergiaetuja verkkosivujen ja Googlen työkalujen yhdistämisestä

Yritykset hyötyvät Googlen monipuolisista palveluista markkinoinnin näkökulmasta monessa mielessä, ja eri työkalujen yhdistäminen verkkosivuihin luo synergiaetuja, joiden avulla markkinoinnin kokonaisuudesta saadaan selvästi tuloksellisempaa ja tehokkaampaa.

Muutakin kuin Google Analytics

Verkkosivuihin usein luontevasti yhdistetään Google Analytics, jolla seurataan verkkosivujen kävijäliikennettä, mutta usein Googlen muut työkalut jäävät hyödyntämättä.

Google tarjoaa mm.

1. Google Tag Manager -järjestelmää, jonka avulla voidaan lisätä ja hallita tagejä yhdestä paikkaa, tämä on hyödyllistä, niin tagien kokonaisuus pysyy hallinnassa. Tag Managerin avulla pystyy näkökulmaa laajentamaan myös Googlen ulkopuolelle, sillä sen avulla esim. Facebook- ja LinkedIn-pikselit saadaan linkitettyä myös sivustoon.

2. Google Search Consolen yhdistämisellä päästään kiinni siihen millä orgaanisilla hauilla Googlesta saapuu sivustolle liikennettä. Tällä työkalulla pystytään siis mittaamaan, kuinka korkealle sivusto nousee hakukonetuloksissa, millaisten hakujen yhteydessä, ja minkälaista kehitystä tapahtuu. Google Search Consolen avulla voidaan siis kehittää sivustoa ja sen hakukoneoptimointia huomattavasti.

3. Google Adsillä tehdään mm. hakusanamainontaa (lataa Google-opas) ja se on tärkeä kytkeä osaksi verkkosivuja, sillä sen lisäksi, että verkkosivuille saadaan liikennettä, on tärkeää myös todentaa, mitä nämä henkilöt sivustolla tekevät ja saadaanko aikaan konversioita eli toteuttavatko kävijät verkkosivulle asetettuja tavoitteita.

Yhdistämällä nämä ja muut hyödylliset työkalut verkkosivuihin, saat tehtyä markkinointia entistä tehokkaammin ja tuloksellisemmin, sillä dataa yhdistämällä saadaan parempi kokonaisnäkemys tilanteesta, miten aiemmin on mennyt ja mihin suuntaan kannattaisi jatkaa seuraavaksi.

Kokonaisuus haltuun

Yksittäiset työkalut ovat hyödyllisiä, mutta parhaan hyödyn niistä saa irti, kun miettii kokonaisuutta ja miten jokainen osa ja työkalu tukee tätä markkinoinnin ja yritystoiminnankin kokonaisuutta.  Kun kokonaisuus on tarkasti mietitty, saavutetaan synergiaetuja ja näin pystytään tekemään yhä tuloksellisempaa markkinointia. Onkin hyvä tarkastaa mitä Googlen palveluita verkkosivuihin kannattaa yhdistää ja miettiä myös mitä tarkoitusta varten mikäkin on yhdistetty – sekä tietysti aina mitata, analysoida ja kehittää toimintaa tulosten perusteella.

Haluaisitko kuulla lisää? Lue sivuiltamme Google– ja verkkosivupalveluistamme ja ota yhteyttä!

 

Mari Orpana


Mari Orpana

mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: