Syrjäyttääkö Instagram Reels TikTokin?

Instagram julkaisi elokuun 2020 alussa Suomessakin Reels-ominaisuuden, jota pidetään yleisesti vastauksena TikTokin suosioon. Millainen Reels on ja mitä iloa siitä voi olla markkinoijan näkökulmasta?

Kupli ennakoi uuden palvelun tuloa alle kuukausi sitten, tässä Facebookin uutinen aiheesta. Reels on hyvin samantapainen kuin TikTok: sillä voi kuvata videoita osissa, lisätä niihin erilaisia tehosteita ja musiikkia.

Instagram on kiirehtinyt Reelsin julkaisua, sillä kiinalaisomisteinen TikTok on jo poistettu sovelluskaupoista Intiassa, mistä kirjoitti mm. Kauppalehti, ja USA:ssa alkavat olla tiukat paikat bannauksen suhteen. Nyt Instagramilla on siis hyvä sauma kerätä näiden isojen maiden TikTok-käyttäjät itselleen. Toki myös kaikki muut käyttäjät! Moni kuluttaja kuitenkin pitää siitä, että someviestintä keskittyy tiettyihin kanaviin monen pienen sijaan.

Instagram kehitti aikoinaan tarinat kilpailemaan Snapchatin suosion kanssa. Tämä ei tietenkään ole kaatanut Snapchatiä kokonaan, mutta ken tietää, kuinka suureen suosioon se olisi voinut nousta ilman Instagramin tarinoita.

Miten Reels toimii?

Reels hakee vielä muotoaan, joten tässä annettavat käyttövinkit saattavat vanhentua nopeasti. Reels löytyy tällä hetkellä Stories-osiosta eli klikkaamalla syötteen vasemmassa ylälaidassa olevaa kamerakuvaketta tai swaippaamalla uutisvirrasta oikealle. Avautuvan näkymän alalaidasta voit valita, ryhdytkö tekemään livelähetystä, tarinaa vai Reelsiä, joista Instagram käyttää suomeksi nimitystä kelat. Jos et näe tätä valikkoa, päivitä sovelluksesi ja kokeile uudestaan.

Kelan maksimipituus on 15 sekuntia, ja voit valita siihen aiemmin kuvaamiasi videoita kameran rullasta tai ottaa uuden videon/videoita. Instagramin kamerasovelluksella kuvattuihin videoihin voit lisätä videotehosteita, mutta jälkikäteen tehosteiden lisääminen ei ainakaan tällä hetkellä onnistu (tarinoiden puolella on nyt mahdollista lisätä tehosteita myös aiemmin kuvattuihin videoihin).

Reelsiä kuvatessa näet ruudun vasemmassa laidassa valikon, josta voit lisätä musiikkia tai tehosteita, nopeuttaa tai hidastaa videotasi tai ajastaa otoksen niin, ettei sinun tarvitse painaa tallennusnappia kuvataksesi. Kun olet kuvannut ensimmäisen pätkän, voit myös kohdentaa jonkin tietyn asian tiettyyn kohtaan kuvaa, jotta se ei näyttäisi pomppivan paikasta toiseen eri otosten välillä. Yksi kela voi siis sisältää useamman kuin yhden otoksen, toisin kuin tarina (paitsi jos olet editoinut tarinasi etukäteen).

Kelat voi jakaa uutissyötteeseen. Toisaalta ne voi jättää myös jakamatta, ja jakaa kelan vain tarinana julkaisun jälkeen. Keloja voi katsella tällä hetkellä käyttäjien profiilinäkymän alalehdellä, jonka tunnistaa play-nappulasta. Myös Explore-näkymästä eli sovelluksen alalaidan suurennuslasista pääset katsomaan muiden julkaisemia keloja: kun klikkaat yhden näkyviin, voit selata seuraavaan aina swaippaamalla ylöspäin.

Täältä löydät Instagramin omat ohjeet kelojen käyttöön.

Reels yrityksen markkinoinnin näkökulmasta

Käytäntö näyttää, kuinka suureen suosioon Reels nousee. Instagram alustana tarjonnee kuitenkin ainakin suomalaisen markkinoijan näkökulmasta TikTokia paremmat markkinointimahdollisuudet esimerkiksi siinä mielessä, että Instagramiin ovat monet jo ehtineet kerätä hyvän määrän seuraajia. Reels-ominaisuus tuo hyvän lisän orgaanisen näkyvyyden monipuolistamiseen.

Facebook Business Manager ei ainakaan vielä tarjoa Reels-syötettä mainosten sijoittelupaikaksi, joten nähtäväksi jää, miten se saadaan käyttöön mainospaikkana ja millaiset mahdollisuudet siihen tulee.

TikTokissa ei tällä hetkellä ole mahdollisuutta lisätä linkkejä päivityksiin, toisin kuin esim. Instagramin tarinoissa on suuremmilla tileillä. TikTok-mainostaminen muutenkin on vielä Instagramia hankalampaa, sillä mainostyökalu ei ole kenen tahansa saatavilla. Toivotaan, että Instagramin kelat saadaan myös mainostajien käyttöön tätä monipuolisemmin.

Kaipaatko lisäpotkua yrityksesi markkinoinnin suunnitteluun tai toteutukseen? Tutustu Kuplin palveluihin ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: