Usein puhutaan, että verkkosivutekstin pitäisi olla mahdollisimman laadukas tai hyvä, mutta mitä tämä oikeasti tarkoittaa? Keräsimme tähän kirjoitukseen vinkit, joiden avulla täydellinen verkkosivuteksti luodaan.

Otsikko

Mieti sellainen otsikko, josta lukija ymmärtää mitä sivu pitää sisällään. Otsikon on hyvä olla tiivis ja napakka, mutta myös informatiivinen.

Ingressi / ensimmäinen kappale

Ensimmäinen kappale kertoo otsikkoa laajemmin, mistä tällä sivulla puhutaan. Viimeistään tässä vaiheessa lukijalle on kerrottava selkeästi, mitä sivu pitää sisällään ja mikä tärkeintä, on herätettävä lukijan mielenkiinto niin, että hän lähtee lukemaan sivua eteenpäin.

Looginen järjestys

Looginen järjestys tarkoittaa sitä, että ensin kerrotaan yleisemmin asiasta ja vasta myöhemmin mennään yksityiskohtiin. Jos tietoa on paljon, on hyvä, että asiasta on sivu, josta saa yleiskuvan aiheesta. Tämän lisäksi sivun rinnalle voi rakentaa alasivuja tai esimerkiksi blogitekstejä aiheeseen liittyen, joista yksityiskohdista voi lukea lisää.

Muista väliotsikot

Väliotsikot tuovat ryhtiä tekstiin ja silmäily on helpompaa. Muista siis palastella kirjoituksesi erilaisten väliotsikoiden alle, niin helpotat lukemista ja pidät tekstin jäsenneltynä.

Käytä listoja, jos ne tukevat asiaa

Listoista saa nopealla vilkaisulla esiin tärkeimmät asiat. Suosittelemmekin käyttämään listoja, jos mahdollista ja erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa on pitkä selostus erilaisia asioita, jotka saisi napakasti listamuotoon. Esimerkiksi, jos kirjoittaisin Kuplin eri palveluista tekstiä, olisi helpompaa ja lukijaystävällisempää listata palvelut, kuin tehdä oma pitkä kappale siitä, mitä kaikkea tarjoamme asiakkaillemme.

Linkitykset

Kaikkea ei tarvitse kertoa samalla sivulla, etenkin jos asiaa on paljon. Tietoa ja eri sivuja on hyvä nivoa yhteen linkitysten avulla ja ohjata lukijaa lukemaan lisää toiselta sivulta. Oman sivuston sisällä tapahtuvia linkityksiä kutsutaan sisäisiksi linkityksiksi ja jos ohjataan oman sivuston ulkopuolelle, puhutaan ulkoisista linkityksistä. Linkityksillä ohjataan lukijaa eteenpäin ja autetaan löytämään tarvittava ja kiinnostava tietoa. Linkitykset ovat tärkeitä myös hakukoneoptimointia ajatellen. Sisäisten ja ulkoisten linkitysten lisäksi on hyvä miettiä miltä sivustoilta on linkityksiä teidän yrityksenne sivuille.

CTA = Call to action

Verkkosivujen tarkoitus on saada kävijä toimimaan. Kehota henkilöä toimimaan verkkosivutekstin lomassa aina, kun se on luontevaa. Tämmöisiä kehotuksia voivat olla esimerkiksi ota yhteyttä, osta verkkokaupasta tai liity jäseneksi, riippuen organisaatiosta ja sen tavoitteista.

Kuvat tekstin tukena

”Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” on ehkä kulunein sanonta koskaan, mutta siinä piilee edelleen totuuden jyvä. Suosittelemme hyödyntämään kuvia ja kuvitusta, jos se auttaa kerronnassa.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on erityisen tärkeää, sillä Googlesta etsitään tietoa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tämän vuoksi suosittelemme panostamaan siihen, että verkkosivutekstinne nousevat Googlessa parhaalla mahdollisella tavalla. Jos et vielä ole tutustunut hakukoneoptimointiin, kannattaa se aloittaa lukemalla blogistamme aiheesta tai ota yhteyttä niin keskustellaan, kuinka hakukoneoptimointia voitaisiin edistää teidän sivustollanne.

Verkkosivuteksti – oikoluku

Viimeinen asia, joka kannattaa tehdä vielä ennen tekstin julkaisua, on tarkastaa tekstin oikeakielisyys. Kirjoitusvirheet ja muut puutteet kielessä syövät helposti uskottavuutta ja tämän vuoksi tekstien oikolukuun kannattaa panostaa.

Ottamalla nämä asiat huomioon verkkosivutekstejä luodessa, olemme varmoja siitä, että niistä syntyy täydelliset. Tai jos ei aivan täydelliset, niin ainakin huomattavasti paremmat kuin aiemmat.

 

Mari Orpana


Mari Orpana

mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: