Tehokkaat Google-mainokset – 3 vinkkiä hakusanamainontaan

Google-mainokset ja etenkin hakusanamainokset ovat oiva keino tavoittaa potentiaaliset asiakkaat juuri silloin, kun he etsivät tuotteita tai palveluita. Jotta mainokset näkyisivät ensimmäisten tulosten joukossa relevanttien hakujen yhteydessä, mainosten sisältöön kannattaa panostaa.

Hakusanamainoksissa näkyy vähintään kolme osaa: otsikot, URL-osoite sekä kuvaustekstit. Näiden lisäksi mainoksia voidaan täydentää mainoslaajennuksilla. Tässä muutamia vinkkejä, joilla voit parantaa mainosten toimivuutta.

Google-mainokset

 

1. Hyödynnä tekstikentät tehokkaasti ja kirjoita myyvästi

Google-mainokset sisältävät kolme max. 30 merkin otsikkokenttää, kaksi 90 merkin kuvaustekstikenttää sekä mainoksessa näkyvän URL-osoitteen, johon voi lisätä kaksi 15 merkin mittaista selitystekstiä.

Mainokset tulisi aina kirjoittaa asiakkaalle. Mieti siis, miten erotut muista ja miksi kävijän kannattaisi klikata juuri sinun mainostasi. Panosta teksteissä etenkin otsikoihin, sillä ne nousevat mainoksista parhaiten esille. Muista sisällyttää otsikoihin jokin käyttämäsi avainsana, jotta mainos vastaa paremmin käyttäjän tekemää hakua.

Mainoksiin tulisi sisällyttää mukaan myös jokin toimintakehotus kuten varaa, osta, tutustu, ota yhteyttä tai pyydä tarjous. Myös erilaiset kampanjat ja tarjoukset kannattaa tuoda esille.

Otsikoiden ja kuvausten osalta kannattaa huomioida, että kolmas otsikko ja toinen kuvaus saattavat jäädä kokonaan pois. Taannoin törmäsin erään yrityksen mainokseen, jossa yritys X lupasi ”Vie myyntisi ja markkinointisi”, mutta kolmatta, selittävää otsikkoa ei näkynyt ollenkaan. Muista siis sijoittaa tärkeimmät otsikot kahteen ensimmäiseen otsikkokenttään.

2. Sido avainsanat, mainostekstit sekä laskeutumissivu toisiinsa

Lopullinen URL määrittää sen, mille sivulle mainosklikkaus johtaa. Näytettävän mainoksen polku -kohdassa voit lisätä mainoksessa näkyvän URL-osoitteen perään haluamasi täsmennyksen. Näin käyttäjä saa jo ennen mainoksen klikkaamista käsityksen siitä, mille sivulle hän on päätymässä.

Laskeutumissivu tulisi olla linjassa käytettyjen avainsanojen ja mainostekstin kanssa, jotta käyttäjä päätyy kannaltaan relevantille sivulle eikä lähde välittömästi pois. Laskeutumissivun tärkeydestä voit lukea lisää aiemmasta kirjoituksestamme: Laskeutumissivun merkitys Google-mainonnassa.

3. Käytä mainoslaajennuksia järkevästi

Mainoslaajennukset voivat kasvattaa mainosten näkyvyysarvoa sekä edistää haluttujen toimenpiteiden toteutumista. Laajennuksilla voidaan tarjota käyttäjälle arvokasta lisätietoa, kuten toimipisteen yhteystiedot, puhelinnumero tai huomiotekstien avulla lisätietoa esimerkiksi pysäköinnistä, toimituskuluista tai käytetyistä sovelluksista.

 

Sanna Pyylampi
Digital Marketing Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: