Tekoäly tulee muuttamaan sisällöntuotantoa pysyvästi

Tekoälyllä tuotettu sisältö on puhututtanut viime kuukausina. Tämä keskustelu tulee varmasti pysymään kuumana pitkään, sillä olemme ottamassa aidosti vasta nyt ensimmäisiä askelia siinä, että tekoälyllä tuotettu sisältö on tullut kaikkien saataville. Se, miten ja missä tekoälyllä tuotettua sisältöä hyödynnetään, on vielä kysymys, mutta selvää on, ettei paluuta entiseen ole.

ChatGPT on tuonut tekoälyllä tuotetun sisällön ”koko kansalle”

ChatGPT on mielenkiintoinen tekoälyä hyödyntävä työkalu sisällöntuotantoon. Se tuottaa monipuolista ja yllättävänkin laajaa sisältöä eri aiheista myös suomeksi. Aivan sokeasti tuotettuun tekstiin ei voi vielä luottaa, sillä aivan kaikesta ChatGPT ei ole perillä ja vastaukset voivat olla myös aivan muuta mitä oli tarkoitus saada.

Alla kaksi esimerkkiä ChatGPT:n sisällöistä. Ensimmäisessä on hyvinkin mielenkiintoisia näkökulmia siitä, miten tekoäly tulee muuttamaan sisällöntuotantoa – ja jos miettii, että olisin halunnut kirjoittaa asiantuntijatekstin aiheesta, olisivat nämä varmasti hyviä ja analysoinnin arvoisia näkökulmia, jotka lukijat olisivat ”ostaneet” ilman sen kummempia erimielisyyksiä.

Toisessa esimerkissä tarkoitukseni oli saada hyvä vastaus uudesta BeReal-sovelluksesta, jota Suvi sivusi aiemmassa blogitekstissä aitoudesta sosiaalisessa mediassa. ChatGPT kuitenkin viittaa vastauksessaan aivan toiseen mobiilisovellukseen, joka ei liity BeRealiin sitten mitenkään.

Esimerkki 1

ChatGPT vastaa: Miten tekoäly tulee muuttamaan sisällöntuotantoa?

Tekoälyn kehitys tulee todennäköisesti muuttamaan sisällöntuotantoa monella tavalla. Tässä on muutamia mahdollisia esimerkkejä:

  1. Automaattinen sisällöntuotanto: Tekoälyllä voidaan automatisoida monia sisällöntuotannon prosesseja. Esimerkiksi, tietylle aiheelle kirjoitettu artikkeli voidaan laatia automaattisesti tekstinluontiohjelman avulla, joka käyttää koneoppimista ja luonnollisen kielen käsittelyä (NLP) ymmärtääkseen aiheen ja kirjoittaakseen siihen liittyvän sisällön
  2. Personoitu sisältö: Tekoälyllä voidaan analysoida käyttäjän käyttäytymistä ja mieltymyksiä, ja sen perusteella luoda sisältöä, joka vastaa käyttäjän yksilöllisiä tarpeita. Tämä voi sisältää esimerkiksi personoituja uutissyötteitä, suositeltuja tuotteita tai räätälöityjä mainoksia
  3. Käännöspalvelut: Koneoppiminen ja NLP:n avulla kehitetty käännösohjelmat voivat helpottaa monikulttuurista viestintää ja mahdollistaa monikielisten sisältöjen luomisen nopeammin ja tarkemmin
  4. Tietojen analysointi: Tekoälyllä voidaan analysoida suuria määriä dataa ja tuottaa ymmärrettävää tietoa. Tämä voi auttaa sisällöntuottajia ymmärtämään paremmin, mitkä aiheet ovat suosittuja ja mitkä eivät, ja mikä saa käyttäjät sitoutumaan sisältöön
  5. Sisällön optimointi: Tekoälyllä voidaan optimoida sisältöä hakukoneiden ja sosiaalisen median algoritmeja varten, jotta se näkyy paremmin hakutuloksissa ja saa enemmän näkyvyyttä. Esimerkiksi, sisällöntuottaja voi käyttää tekoälyä avuksi avainsanojen analysoinnissa ja optimoinnissa.

Vaikka tekoälyn vaikutukset sisällöntuotantoon ovatkin huomattavat, ihmisten rooli sisällöntuottajina ei ole katoamassa mihinkään. Ihmisten luova panos ja kyky keksiä uusia asioita ovat yhä tärkeitä tekijöitä, jotka tekevät sisällöstä kiinnostavaa ja arvokasta.

Esimerkki 2

Toisessa esimerkissä kysyin sosiaalisen median sovelluksesta BeRealista ja ChatGPT vastaa.

ChatGPT vastaa: Mikä on BeReal?

BeReal on mobiilisovellus, joka on suunniteltu auttamaan käyttäjiä oppimaan uusia taitoja ja kehittämään henkilökohtaisia tavoitteita. Sovellus yhdistää käyttäjiä valmentajiin, jotka ovat asiantuntijoita eri elämänalueilta, kuten terveys, hyvinvointi, talous, ura ja henkilökohtainen kasvu. Valmentajat tarjoavat käyttäjille yksilöllisiä valmennuspalveluita ja ohjeita, joilla käyttäjät voivat saavuttaa tavoitteitaan ja kehittää itseään. BeReal-sovelluksessa on myös erilaisia yhteisöominaisuuksia, joiden avulla käyttäjät voivat jakaa kokemuksiaan ja saada tukea muilta käyttäjiltä. Sovelluksen avulla käyttäjät voivat seurata edistymistään eri tavoitteiden saavuttamisessa ja saada lisämotivaatiota kehittää itseään.

Mitä voimme näistä oppia?

Mitä näistä yksinkertaisista esimerkeistä ja tekoälyn tuottamasta sisällöstä voimme oppia? Ainakin sen, että älä lähde tuottamaan tekstiä ja hyödyntämään tekoälyn tuottamaa sisältöä aiheesta mikä on itsellesi aivan vierasta – tai arvioi sitä ainakin hyvin kriittisesti. Parhaimmillaan tekoäly tuottaa loistavia näkökulmia ja laadukasta sisältöä, mutta sitä on jalostettava, analysoitava ja kehitettävä.

Ja yhteenvetona tästä mitä ChatGPT totesi: ”Vaikka tekoälyn vaikutukset sisällöntuotantoon ovatkin huomattavat, ihmisten rooli sisällöntuottajina ei ole katoamassa mihinkään. Ihmisten luova panos ja kyky keksiä uusia asioita ovat yhä tärkeitä tekijöitä, jotka tekevät sisällöstä kiinnostavaa ja arvokasta.”

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: