Terveisiä Telian Digitalist IoT Forumista!

Internet of Things Forumin huikeat esiintyjät jakoivat yleisön kanssa omia kokemuksia ja havaintoja toimialakohtaisesti. Yhteistä kaikille esiintyjille oli se, että Internet of Things eli IoT tuo mukanaan paljon uusia mahdollisuuksia ja samalla myös haasteita yrityksille. Nyt tarvitaan rohkeutta tarttua uusiin ideoihin! Ketteryys, kokeilunhalu ja mahdollisuuksien tunnistaminen koetaan tärkeiksi piirteiksi tämän päivän yritysorganisaatiossa. Meidän tulisi jatkuvasti tarkastella ja kehittää omia liiketoimintamallejamme, havaita kehityskohteita sekä ryhtyä yhteistyöhön yli toimialarajojen. IoT mahdollistaa ekosysteemien yhdistymisen ja monien eri alojen ja yritysten yhteistyön, joten nyt on aika niin sanotusti löydä viisaat päät yhteen!

Kasvatuksen tärkeys korostuu IoT:n myötä

Virpi Holmqvist korosti esityksessään aikuisten aktiivisuutta, tervettä kokeilukulttuuria ja kykyä tarttua toimeen. Koska nykypäivän lapsista ja nuorista kasvaa tulevaisuuden suuria aikuisia, tulisi koulutukseen ja varhaiskasvatukseen panostaa. Vanhempien, oppilaitosten ja päiväkotien tulee integroida digitaalisuus osaksi arkipäivää ja opettaa tekniikan hyötykäyttöä sekä luoda mahdollistava kokeilukulttuuri jo elämän alkuvaihessa. Esimerkkinä kuultiin hieno tarina Touhula Päiväkodista, joka on ryhtynyt tuumasta toimeen ja luonut päiväkotiin toimivan ja nykyaikaisen työyhteisön. Yritys ottaa huomioon omat arvonsa ja päämääränsä, joita kohti se kulkee määrätietoisesti ja ketterästi. Jatkuvaan kehittymiseen kuuluu asiakkaiden, työyhteisön sekä yhteistyökumppaneiden huomioiminen. Kommunikaation ja viestinnän tärkeys nousee esille, sillä kaikille osapuolille pyritään tuottamaan lisäarvoa.

Ketterä organisaatio

Edistyvien yritysten on kehitettävä omia toimintoja, tuotteita ja palveluita. Kehityksen aikana yritysten on samalla pyrittävä kommunikoimaan asiakkaidensa kanssa ja saatava myös heidät mukaan kehitykseen. Koko yhteiskuntamme tietoisuuden ja digitaalisen halukkuuden kehittäminen on tärkeää ja tässä kohtaa voimme taas todeta digitaalisen kasvatuksen tarpeen. Jari Collinin mukaan dataa syntyy yhteiskunnassamme alati kasvavalla vauhdilla ja Suomessa datan määrä on huomattava esimerkiksi Saksaan verrattuna. Collin toi myös esille datan keräämisen ja varastoinnin tärkeyden riippumatta alasta, älykkäät verkkoon kytketyt laitteet, analytiikka ja digitaalisten palveluiden kehittäminen nähdään kuitenkin toimialakohtaisena. Tuotteiden ja palveluiden kehittäminen tulee olemaan se meitä kaikkia yhdistävä kehittymisen vaihe, jossa tarvitaan monialaista osaamista ja yhteistyötä. Miltä kuulostaa esimerkiksi älykkään liikenteen itsestään ajava auto? Entä mitä mieltä olisit siitä, että joku voisi varastaa auton olematta fyysisesti läsnä, pelkästään tietokantaan murtautumalla? Mikko Hyppönen toikin puheenvuorossaan selkeästi esille turvallisuuden tärkeyden ja uhkien tiedostamisen. Kuluttajien tulee vaatia markkinoille tulevilta tuotteilta turvallisuutta.

Markkinointi vastaamaan kehittyvien organisaatioiden tarpeita

Ketterä organisaatio, startupit ja pilottihankkeet ovat avainsanoja kokeilukulttuurissa, jossa pyritään kasvuun ja kehitykseen. Viestinnän ja markkinoinnin tehtävänä on tukea hankkeita ja kehittyä samalla mukana. Ajankohtainen, oikeissa kanavissa tapahtuva viestintä on tärkeä osa monialaista ja kansallista sekä kansainvälistä kehitystä.

 

Ketterää ja jatkuvasti kehittyvää viestintää ja markkinoinnin suunnittelua löydät Kuplin palveluista! Sosiaalisen median ja sisältömarkkinoinnin palvelumme löydät tästä. Ole reippaasti yhteydessä, kohdataan huominen yhdessä!

 

Suvi Rosqvist

Suvi on Kuplin Social Media Trainee,
joka omaksuu nopeasti somen uudet tuulet
ja ottaa haltuun haasteen kuin haasteen.

suvi.rosqvist@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: