Mistä ovat onnistuneet markkinointikampanjat tehty? Onnistuneen kampanjan taustalla on mitä luultavimmin hyvin mietitty kokonaisuus eli tehokas kampanjasuunnitelma. Hyvässä kampanjasuunnitelmassa yhdistyvät tavoitteiden asettaminen, luovat ja kekseliäät sisällöt, sekä testaus ja jakelu.

Kampanjan tavoitteet kirkkaaksi

Ihan ensimmäisenä kampanjasuunnittelussa on syytä täsmentää, mitä kampanjalla tavoitellaan ja asettaa kampanjalle tavoitteet ja oikeat mittarit. Kohderyhmän määrittäminen on myös yksi keskeisiä kampanjasuunnittelun kohtia, ja tämän vuoksi kampanjaan liittyvät ostajapersoonat on syytä määrittää ennen, kun valitaan kanavat ja tehdään luovia sisältöjä. Tavoite-vaiheessa on siis syytä määrittää ns. peruspilarit kuntoon eli kirkastaa kampanjan tavoitteet, aikataulu, budjetti, kohderyhmät ja kampanjan ostajapersoonat sekä kanavat.

Ajatus kampanjan taustalla on kaikki kaikessa

Kampanjan on vedottava kohderyhmään ja herätettävä ajatuksia. Kun peruspilarit on mietitty kuntoon, lähdetään rakentamaan varsinaista kampanjasisältöä. Kampanjan idea, tarina sekä pääviestit kiteytetään ja niistä rakennetaan mielenkiintoinen, kohderyhmään vetoava kokonaisuus. Millaisella konseptilla saavutetaan tavoitteet ja saadaan kohderyhmä kiinnostumaan? Kun kampanjan konsepti on valmis, toteutetaan varsinaiset luovat sisällöt.

Testaus ja jakelu viimeistelee onnistuneen kampanjan

Kun kampanjan peruspilarit ja sisältöjen kokonaisuus on mietitty, lähdetään kampanjaa toteuttamaan valituissa kanavissa. Kuten kaikessa markkinoinnissa, myös kampanjoiden kohdalla testaus ja optimointi vie parhaisiin lopputuloksiin. Jos huomataan, että jokin ei toimi, sitä voidaan muuttaa. Eri muuttujia testaamalla ja optimoimalla päästään parhaisiin tuloksiin!

Kiinnostuitko kampanjasuunnittelusta? Me Kuplilla tuotamme kampanjasuunnitelmia sekä luomme kampanjasivustoja. Ota yhteyttä!

 

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Co-Founder
Luodaanko teille vaikuttava mainoskampanja?

suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: