Työntekijälähettilyys on muutakin kuin sisältöjen jakamista

Yritysten viestikapulan asettaminen yksityishenkilöiden käsiin on yhä suositumpaa. Kuten aikaisemmin avaamani vaikuttajamarkkinointi, myös työntekijähettilyys pohjautuu samaiseen ideaan. Tämäkään ilmiö ei ole uusi, mutta sosiaalinen media on vienyt touhun seuraavalle tasolle.

Työntekijälähettilyys on vanhempi ilmiö kuin sosiaalinen media. Somen käyttö on kuitenkin tuonut aiheeseen uuden twistin, sillä sosiaalisen median kanavat ovat tehneet sisältöjen levittämisestä helppoa ja madaltaneet kynnystä. Toki viesti kulkee edelleen myös muita kanavia pitkin, mitä ei kannata unohtaa.

Muutakin kuin sisältöjen jakamista

Yritysten markkinoinnissa puskaradio ja suositukset ovat voimakkaita vaikuttimia. Työntekijälähettilyyden voikin rinnastaa suosittelu- sekä vaikuttajamarkkinointiin, sillä tässäkin on kyse yksittäisen ihmisen viestin uskottavuudesta verrattuna yrityksen viestiin. Tässä tapauksessa viesti vain tulee yrityksen sisältä.

Onko yrityksen sisältöjä jakava työntekijä siis menestyvä lähettiläs? Ei ihan niinkään. Työntekijälähettilyys ei ole päälle liimattava kiiltokuva. Sisältöjen jakamisen lisäksi työntekijöitä pyritään innostamaan viestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen. Työntekijälähettilyys on siis käsiteltävä isompana ilmiönä, jotta siitä olisi oikeasta yritykselle hyötyä.

Onnistunut työntekijälähettilyys

Työntekijöiden voimasta sanansaattajina innostutaan yhä enemmän yrityksissä, sillä heidän avullaan voidaan kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja vahvistaa asiantuntijakuvaa. Muista kuitenkin, että sitä ei voi pakottaa. Työntekijöille ei voi ojentaa valmista pakettia, jossa käsketään jakamaan tuo ja sanomaan näin. Tai voi, mutta tuskinpa viesti kovin aidolta vaikuttaa. Lähettilyyden olisi hyvä kirvota työntekijästä itsestään ja olla vapaaehtoista.

Lähettilyyden rakentaminen lähtee liikkeelle yrityskulttuurista ja työntekijöiden sitouttamisesta. Tyytyväiset ja sitoutuneet työntekijät todennäköisemmin haluavat jakaa juttuja työpaikastaan ja olla aktiivisia oma-aloitteisesti. Luonnollisesti notkeassa ja innovatiivisessa työpaikassa aktiivinen ilmapiiri rakentuu helpommin kuin kuivakassa ja jäykässä yrityskulttuurissa.

Kannattaa myös osoittaa työntekijöille, mitä hyötyä koko touhusta on ei vain yritykselle vaan heille itselleen. Joskus kannustimet voivat toimia, mutta yleensä oman kehityksen mahdollisuudet ovat parhaimpia motivointikeinoja. Työntekijöitä kannattaa innostaa myös koulutusten ja valmennusten kautta, joissa samalla puretaan pelkoja sisältöjen jakamiseen liittyvistä sääntöjen rikkomisesta.

Kuten muutakin markkinointia, työntekijälähettilyyttä kannattaa lähestyä yhtenä markkinointistrategian osana. Muista myös, että aito työntekijälähettilyys alkaa sitoutuneesta porukasta ja hyvästä meiningistä töissä – huolehdi ensin siis pohja kuntoon.

 

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: