Futonnetti

Brändin viestinnän ja visuaalisuuden kehitys

Futonnetti on kotimainen perheyritys ja verkkokauppa, joka on erikoistunut futonpatjoihin ja -kalusteisiin. Toteutimme osana laajempaa verkkokaupan kehitystä brändin kehitysprojektin, jossa viilattiin brändin pääviestejä ja freesattiin visuaalista ilmettä.

Lähtökohdat projektille

Futonnetin visuaalinen ilme ja verkkokauppa olivat vuosien mittaan kehittyneet, ja uusi verkkokauppa oltiin julkaistu kesällä 2020. Lähtökohdat olivat jo hyvät, joten koko verkkokauppaa ja ilmettä ei haluttu lähteä täysin mylläämään, vaan haluttiin tehdä pientä raikastusta niin viestintään kuin ilmeeseen.

Mitä tehtiin ja miksi?

Futonnetin brändin kehitystyö aloitettiin perusteellisella pohjatyöllä, joka koottiin lopulta yhdeksi ohjekirjaksi eli ns. brandbookiksi. Brandbook kokosi yhteen brändin ytimen eli sen, mitä brändi on, kenelle ja miten se viestii sekä miltä se näyttää.

Futonnetin toiveissa oli harmoninen värimaailma, joten Kupli suunnitteli nykyisten värien rinnalle harmonisia, maanläheisiä värejä. Tumma oranssi haluttiin pitää tehostevärinä. Myös kuvituksissa hyödynnettiin freesattua värimaailmaa. Pääviesteissä haluttiin nostaa nimenomaan unen merkitystä, mutta myös sisustusnäkökulmaa, joten sloganiksi valikoitui: Nuku hyvin, sisusta tyylikkäästi. Yrityksen tarinaan haluttiin puolestaan tuoda esiin nimenomaan perheyritysnäkökulmaa.

Viestinnällinen osuus Visuaalinen osuus
  • Brändin tarina
  • Brändin sanallista kuvailua adjektiivein ja erilaisin vastaparein
  • Slogan
  • Asiakaslupaus
  • Pääviestit
  • Tone-of-voice eli viestinnän sävy
  • Värit ja värien käyttö
  • Typografia
  • Valokuvakonsepti
  • Kuvitukset

Materiaalit ja jalkautus

Kun brand book oli valmistunut, jatkoimme uuden, raikastetun ilmeen jalkautusta. Toteutimme lehtimainospohjat sekä erilaisia somepohjia asiakkaan käyttöön. Jatkoimme työtä lisäksi sisältöstrategialla ja sisällöntuottajan käsikirjalla sekä verkkokaupan kehitysprojektilla, jossa mietittiin tarkemmin uusien viestien sekä visuaalisten elementtien jalkautus verkkokauppaan.

Lopputulos: Nuku hyvin – sisusta tyylikkäästi!

Aina ei tarvitse myllätä koko brändiä uudelleen, vaan usein riittää, että kiteytetään ydinasiat sekä lisätään muutamia värejä ja vaihdetaan fonttia. Tällöin brändi on edelleen tunnistettava mutta entistä raikkaampi!

Suvi Asikainen

Kerron mielelläni lisää!

Suvi Asikainen

Osakas, KTM
Asiakkuudet & myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080