TFiF

Brändiuudistus ja materiaalit

Tekniska Föreningen i Finland on noin 4900 jäsenellään ainoa Suomessa toimiva ruotsinkielisten diplomi-insinöörien ja arkkitehtien järjestö. Jäsenistä noin 1700 on teekkareita ja matemaattis-luonnontieteellisten alojen opiskelijoita.

Lähtökohdat projektille

TFiFillä oli tarve kokonaisvaltaiseen brändiuudistukseen ja sen jalkautukseen, ja uudistamiseen valittiin kumppaniksi Kupli. Ilme haluttiin laatia huolella niin, että se kestää aikaa ja palvelee TFiF:n toimintaa. Visuaalisen ilmeen suunnittelussa tärkeää olivat selkeys ja saavutettavuus ja ilme haluttiiin uudistaa kauttaaltaan raikkaaksi ja moderniksi kokonaisuudeksi.

Näin projekti eteni

Työ aloitettiin peruselementtien sekä kuvakonseptin ja -pankin luomisella. Kun visuaalisen ilmeen kokonaisuus ja kuvakonsepti olivat valmiit, edettiin jalkautukseen, jossa suunniteltiin muun muassa jäsenlehdelle uusi ulkoasu. Lisäksi suunniteltiin nettisivuja varten layout sekä lukuisia muita materiaaleja somepohjista lehtimainokseen ja käyntikortteihin. Projektissa edettiin työpajoittain selkeän aikataulun mukaisesti.

Brändi-ilmeen uudistus Brändimateriaalit
  • Logo
  • Brändielementit
  • Värimaailma ja fontit
  • Visuaalisen brandbookin kokoaminen
  • Kuvakonseptin koostaminen
  • Jäsenlehden ulkoasun päivitys sekä taitto
  • Somen ja uutiskirjeen kuvamateriaalien uudistus uusien materiaalien mukaiseksi
  • Somepohjien teko asiakkaan käyttöön
  • Nettisivujen ulkonäkösuunnittelu
  • Asiakirjapohjat ja pp-pohja
  • Painomateriaalien suunnittelu: lehtimainos ja esite, käyntikortit
  • Muiden materiaalien suunnittelu: tarrat, haalarimerkki ja TFiFn kokoustilojen (Orfeus-lounge) uuden ilmeen suunnittelu

 

Peruselementit ja kuvakonsepti kuntoon

Aluksi suunniteltiin peruselementit, eli logo, värit, fontit, brändikuosi sekä ikonit, jotka toimivat pohjana kaikille materiaaleille. Lisäksi alkuvaiheessa määritettiin kuvakonsepti ja kuvapankki. Kuvamaailman yhtenäisyys on tärkeää niin verkkosivuilla kuin muussakin markkinoinnissa, ja tämän vuoksi oli tärkeää luoda kuvakonsepti heti alussa. Lisäksi luotiin 20 kuvan kuvapankkikokoelma.

Jalkautus eri materiaaleihin

Yksi järjestölle tärkeistä materiaaleista on TFiF:n jäsenlehti. Loimme lehdelle uuden ilmeen TFiF:n uuden ilmeen mukaisesti, ja tämän jälkeen toteutimme ensimmäisen taiton yhteistyössä asiakkaan kanssa. Jatkossa taittopohjaa voidaan hyödyntää helposti seuraavissa lehdissä!

Lisäksi haluttiin visuaalinen ilme näkyväksi myös verkkosivuilla ja Kuplilla suunniteltiin, miten sivujen visuaalisuus kehittyy uuden visuaalisen ilmeen myötä.

Näiden lisäksi jalkautettiin uusi ilme kaikkiin materiaaleihin: somepohjat, asiakirjapohjat, PP-pohjat, tarrat, haalarimerkki, jne.

Projektista sanottua

”Yhteistyö Kuplin kanssa sujui osaavasti, mutkattomasti sekä rivakasti. Kysymyksiin vastattiin nopeasti ja asiantuntevasti. Vi är mycket nöjda med samarbetet!”

– Annika Nylander, TFiF

”TFiFn brändi-ilmeen uudistus oli laaja projektikokonaisuus. Projektissa tärkeää oli saada niin vanhempia jäseniä kuin nuoria opiskelijoita puhutteleva visuaalinen kokonaisuus. Vanhemmat jäsenet otettin huomioon selkein fontein ja nuoria puhuteltiin värein ja kuvituksin.”

– Aino Korpinen, Kuplin graafinen suunnittelija

Lopputuloksena tyylikäs ja moderni kokonaisuus aktiiviselle järjestölle!

Suvi Asikainen

Kerron mielelläni lisää!

Suvi Asikainen

Osakas, KTM
Asiakkuudet & myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080