Uudelleenohjaukset ovat tärkeässä roolissa hakukonenäkyvyyden säilyttämisessä sekä sivuston käyttäjäystävällisyydessä. Kun sivuston URL-osoite muuttuu tai sivun osoitetta vaihdetaan, käyttäjä ei automaattisesti päädy oikealle sivulle. Jos uudelleenohjaukset on määritelty, käyttäjä ohjataan automaattisesti uudelle sivulle, kun hän klikkaa tai syöttää osoitekenttään vanhan sivun osoitteen.

Esimerkkejä tilanteista, joissa uudelleenohjauksia tarvitaan

URL-osoitteet voivat muuttua sivustouudistuksen yhteydessä, jos domain vaihtuu toiseen.
Esimerkki: yrityksenosoite.fi → uusiyrityksenosoite.fi

Uudelleenohjauksia tarvitaan myös jos sivuston rakenteeseen tehdään muutoksia.
Esimerkki: yrityksenosoite.fi/fi-fi/fi/palvelut.htm → yrityksenosoite.fi/palvelut/

Nykyisillä sivuillakin voi tulla tarvetta muokata URL-osoitteita. Esimerkiksi Kuplin sivuilla aikaisemmin käytössä ollut osoite www.kupli.fi/sosiaalisen-median-palvelu/ on ohjattu myöhemmin osoitteeseen www.kupli.fi/sosiaalisen-median-markkinointi/.

Miksi uudelleenohjaukset tulisi määrittää?

Etenkin sivustouudistusten yhteydessä ohjauksien määrittely tulisi muistaa. Jos sivuston osoite muuttuu eikä uudelleenohjauksia ole määritetty, hakukoneet tulkitsevat sivuston täysin uutena. Hakukonenäkyvyys voi siis pahimmassa tapauksessa romahtaa, jolloin sivukävijöiden määrä tipahtaa.

Googlen hakutulosten päivittymisessä saattaa kulua aikaa jopa useampia viikkoja, joten uudelleenohjaukset kannattaa huolehtia ajoissa kuntoon. Jos hakutuloksissa tulee näkyviin vanhoja tai outoja sivuja, voit pyytää Googlelta uudelleenindeksointia tai lähettää sivustokartan, joka kertoo Googlelle, mitkä sivut sivustoltasi löytyvät. Voit tarkistaa kaikki Googlessa näkyvät sivut syöttämällä hakukenttään site:omansivunnimi.fi.

 

Miten uudelleenohjaukset tehdään?

Erilaiset HTTP-tilakoodit, kuten 404 kertovat selaimelle sivun tilasta. 301-tilakoodi ilmoittaa selaimelle, että sivu on siirretty pysyvästi uuteen osoitteeseen. Tästä syystä puhutaan usein 301-uudelleenohjauksista.

Ohjaukset voidaan tehdä muokkaamalla .htaccess-tiedostoa. Jos käytössäsi on WordPress-sivusto, voit myös hyödyntää esimerkiksi Redirection-lisäosaa, jonka avulla pystyt myös seuraamaan esimerkiksi 404-virheilmoituksia tuottavia sivuja.


Kolme tärkeintä syytä käyttää uudelleenohjauksia

  • Kerrot selaimelle, että sivun osoite on muuttunut pysyvästi
  • Säilytät aiemmin saavutetun hakukonenäkyvyyden, kun sivua tai sivustoa ei tulkita kokonaan uudeksi
  • Vältät käyttäjien päätymisen 404-virheilmoitussivuille ja pahimmassa tapauksessa käyttäjien poistumisen sivustolta

 

Suunnitteletteko sivustouudistusta tai kaipaatko apua uudelleenohjausten kanssa? Me Kuplilla toteutamme tyylikkäät WordPress-verkkosivut ja WooCommerce-verkkokaupat. Ota yhteyttä!

Sanna Pyylampi
Digital Marketing Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: