Ihmisiin vaikuttaminen jaetaan yleisesti kuuden periaatteen alle. Kerromme tässä kirjoituksessa, mitä nämä vaikuttamisen keinot ovat.

Meihin vaikutetaan joka puolelta ja kaiken aikaa, tajusimmepa sitä tai emme. Myynnissä, markkinoinnissa ja ylipäätään millä tahansa alalla on tärkeää pystyä suostuttelemaan ihmisiä oman näkökantansa taakse. On myös hyvä tunnistaa, koska sinuun yritetään vaikuttaa, jotta voit paremmin välttää huonot päätökset.

Vastavuoroisuus

Anna, niin saat. Vastavuoroisuus on meissä voimakkaana piirteenä: jos saat yllättäen jonkin lahjan, tulee sinulle usein tarve antaa jotain takaisin – ikään kun olisit nyt velkaa. Antamalla asiakkaallesi jotain hyödyllistä, hän todennäköisemmin ostaa sinulta jotain, koska tuntee vastavuoroisuuden tarvetta, vaikka ei sitä tietoisesti ajattelisi.

Auktoriteetti

Ihmiset uskovat ja luottavat auktoriteetteihin ja tekevät helposti, mitä he sanovat. Kuinka usein olet päätynyt ostamaan jotain vain, koska alan asiantuntija seisoi sen takana? Tämän vuoksi asiantuntijoiden käyttö mainostamisessa on suosittua, sillä he saavat saman asian sanottua niin, että ihmiset ovat valmiita ostamaan sen.

Social proof

Tallustamme mielellämme lauhkeina lampaina lauman perässä. Jos jokin tuote tai palvelu on suosittu, valitsemme todennäköisemmin sen, kuin tuntemattomamman vaihtoehdon. Voit vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen helpommin kertomalla, mitä joku muu teki samassa tilanteessa kuin sanomalla, mitä hänen pitäisi tehdä.

Niukkuus

Näetkö usein mainoksia, joissa kerrotaan tarjouksen kestävän tai tuotetta olevan saatavilla vain rajoitetun ajan? Löydätkö usein itsesi tilanteesta, että ostit jotain, koska huomenna se ei välttämättä olisi enää onnistunut? Haluamme enemmän asioita, joiden saatavuus ei ole jatkossa varmaa – pelkäämme, että jäämme muuten ilman ja meistä on ihana omistaa asioita, joita muut eivät voi saada. Tuotettasi tai palvelua myydään todennäköisesti enemmän, jos saat sen vaikuttamaan kuluttajille harvinaiselta.

Tykkääminen

Pidät ihmisistä, jotka ovat kanssasi samanlaisia, jotka imartelevat sinua, ja jotka pitävät myös sinusta. Fyysisellä viehättävyydellä on asiassa myös sormensa pelissä. Suostut todennäköisemmin itseäsi miellyttävien ihmisten esittämiin pyyntöihin ja ostat yrityksiltä, joista pidät ja tunnet olevasi arvostettu asiakas.

Sitoutuminen

Ihmiset muodostavat voimakkaita suhteita brändeihin, joissa tuntevat olevansa osana yhteisöä. Sitoutuminen muodostuu ajan kanssa, mutta tuo sinulle lojaaleja ja pitkäaikaisia asiakkuuksia. Olemme myös usein johdonmukaisia eli jos suostumme kerran pieneen pyyntöön, suostumme helpommin myös seuraavaan, joka tulee samalta taholta. Aloita siis pienestä ja ota ensimmäinen askel ihmisten sitouttamiseksi yritykseesi esimerkiksi pyytämällä heitä liittymään kanta-asiakasohjelmaasi.

Muista nämä vaikuttamisen keinot, kun haluat seuraavan kerran saada asiasi läpi, tai olet itse päätöksenteon äärellä.

Oli markkinoinnin tarpeesi pieni tai suuri, projektimuotoinen tai jatkuva, ota meihin yhteyttä, niin laitetaan yhdessä markkinointisi kuplimaan!

 

Päivi Ruokolainen
Social Media Trainee
Päivi on Kuplin Social Media Trainee,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: