Kuluttajansuojalaki asettaa verkkokauppiaalle omat vastuut ja velvollisuudet verkkokaupassa ilmoitettavista tiedoista. Käymme tässä kirjoituksessa tiivistetysti läpi etämyyntiä koskevia säännöksiä, joita verkkokaupan tulee noudattaa. Näin toiminta on paitsi lainmukaista myös asiakasystävällistä.

1. Yrityksen ja asiakaspalvelun yhteystiedot

Verkkokaupan on kerrottava sivustolla selkeästi yrityksen perustiedot, kuten nimi, osoite ja y-tunnus. Näiden lisäksi on myös ilmoitettava yrityksen puhelinnumero ja sähköpostiosoite, mistä asiakas voi saada vastauksia tilauksiin liittyviin kysymyksiin. Asiakaspalvelun yhteystietojen yhteydessä on hyvä kertoa, missä ajassa asiakas voi odottaa vastausta.

2. Sopimusehdot

Verkkokaupan tulee ilmoittaa selkeästi ostoksen tekoa koskevista sopimusehdoista, joihin asiakkaalla tulee olla mahdollisuus perehtyä ennen tilauksen tekemistä. Sopimusehtoihin tulee sisällyttää tiedot muun muassa toimitusajoista ja maksutavoista sekä peruuttamisoikeudesta ja palautuskäytännöistä. Yrityksen tulee varmistaa, että asiakas on hyväksynyt tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden.

3. Tuotetiedot

Kattavat tuotetiedot varmistavat, että kuluttaja saa tuotteesta tai palvelusta oikean käsityksen. Laadukkailla tuotekuvilla sekä todenmukaisilla tuotekuvauksilla on myös mahdollista vähentää palautusten määrää. Esimerkiksi Postin tekemän Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan kuluttajat pitävät yhtenä tärkeimmistä verkkokaupan ominaisuuksista selkeitä tuotekuvauksia ja kuvia.

4. Tilauksen kustannukset ja maksutavat

Tuotetietojen lisäksi myös tuotteen kokonaishinta veroineen tulee olla helposti nähtävissä. Muista myös ilmoittaa kokonaishintaan kuulumattomat maksut, kuten toimituskustannukset selkeästi.

Verkkokaupassa käytössä olevista maksutavoista tulee informoida kuluttajaa riittävästi. Monipuoliset maksutavat varmistavat, että asiakas löytää niistä itselleen sopivimman eikä siksi jätä tilauksen tekemistä kesken. Etenkin mobiilimaksamisen merkitys on Paytrailin Verkkokaupan trendit 2021 -selvityksen mukaan kasvussa.

5. Tilaus- ja toimitusehdot sekä tilausvahvistus

Useissa verkkokauppaa koskevissa selvityksissä on noussut esille, että useimmiten tilaus jätetään tekemättä, mikäli tilaamisesta aiheutuu yllättäviä kustannuksia tai toimitusmaksu on liian korkea. Toimitusmaksuista onkin hyvä tiedottaa asiakasta etukäteen, ei vasta kassalle siirtyessä.

Toimitusmaksujen lisäksi erilaisista toimitustavoista sekä toimitusajoista tulee viestittää asiakkaalle selkeästi. Mikäli ilmoitettuihin toimitusaikoihin tulee viivästystä tai tuote on esimerkiksi loppunut varastosta, tästä tulee ilmoittaa asiakkaalle viivytyksettä ja sopia menettelytavoista.

Tilauksen vastaanottamisen jälkeen verkkokaupan tulee lähettää asiakkaalle tilausvahvistus kohtuullisessa ajassa, jotta hänellä on tarvittaessa mahdollisuus perua tekemänsä tilaus. Monissa verkkokaupoissa tilausvahvistus lähteekin automaattisesti.

6. Peruutus- ja palautusoikeus

Kuluttajalla on kuluttajansuojalain mukaan 14 päivän peruuttamisoikeus tavaran vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Muista kertoa peruutusoikeudesta ja mahdollisista poikkeuksista, joihin peruuttamisoikeutta ei ole. Ohjeista kuluttajaa myös palautuksen tekemiseen vaadittavista tiedoista ja tavoista palauttaa ostokset.

Verkkokauppiaan tulee palauttaa maksu kuluttajalle 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan. Maksun palautusta voi pidentää, mikäli yritys ei ole vastaanottanut palautusta tässä ajassa.

7. Henkilötietojen käsittely, markkinointiluvat ja muu henkilötietojen käyttö

Henkilötietojen käsittelystä tulee viestiä asiakkaalle selkeästi esimerkiksi rekisteriselosteessa. Muista myös ilmoittaa, mikäli henkilö sitoutuu ostoksen tehdessään esimerkiksi vastaanottamaan asiakasviestintää. Asiakkaan yhteystietoja on lupa käyttää ostosta vastaavien tuotteiden tai palveluiden markkinointiin. Ostajalle on kuitenkin annettava mahdollisuus sähköpostiviestien yhteydessä kieltää vastaavien viestien lähettäminen.

Tässä oli tiivistetysti tiedot verkkokaupan velvollisuuksista. Voit lukea säännöksistä ja mahdollisista poikkeuksista tarkemmin Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

 

Tiesithän, että meiltä saat laadukkaat ja räälöidyt WordPress-verkkosivut sekä WooCommerce-verkkokaupat. Kysy lisää tai pyydä tarjous!

Sanna Pyylampi
Digital Marketing Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: