Verkkokäyttäytyminen numeroina

Tilastoja, tilastoja! Mikäs olisikaan parempaa kesälukemista, kuin täyttää pää pienellä nippelitiedolla eli millaista oli suomalaisten verkkokäyttäytyminen vuonna 2017? Tässä muutama luku somen käytöstä ja nettishoppailusta viime vuonna. Kaikki tiedot pohjautuvat Tilastokeskuksen teettämään Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimukseen vuodelta 2017 (www.stat.fi).

Sosiaalisen median käyttö

1. Yhteisöpalvelujen käyttö

16-24-vuotiaista 95% on rekisteröitynyt jonkun yhteisöpalvelun käyttäjäksi, 68% useamman. Samat luvut ovat 25-34-vuotiaille 91% ja 55%. Korkeasti koulutetut ja pääkaupunkiseudun asukkaat käyttävät yhteisöpalveluja väestöstä eniten.

2. Yhteisöpalvelujen käytön useus

16-24-vuotiaista 85% ja 25-34-vuotiaista 80% seuraa jotain yhteisöpalvelua päivittäin tai lähes päivittäin. Työllisiin ja eläkeläisiin verrattuna opiskelijat ovat aktiivisimpia somen käyttäjiä, ja naiset hieman enemmän kuin miehet.

3. Sosiaalisen median käyttötarkoitukset vuonna

Kaikista yrityksistä, jotka käyttävät somea, 89% käyttää sitä yrityksen imagon kehittämiseen tai tuotteiden markkinointiin. Seuraavaksi suosituin käyttötarkoitus on asiakkaiden mielipiteiden arviointien tai kysymysten vastaanottoon tai niihin vastaamiseen.

Verkkokaupasta ostaminen

4. Ostaminen ja tilaaminen verkon kautta

Koko väestöstä 71% on tilannut joskus verkon kautta, 25-34-vuotiaista peräti 95%. Eniten tilauksia tekevät korkeasti koulutetut ja pääkaupunkiseudun asukkaat.

5. Ostokerrat ja käytetty rahamäärä

Niukan johdon ostokerroissa veivät 25-34-vuotiaat: heistä 57% oli ostanut tai tilannut verkkokaupasta vähintään 3 kertaa viimeisen 3 kuukauden aikana. 35-44-vuotiaat taas käyttivät hieman muita enemmän rahaa verkkokauppoihin: viimeisen 3 kuukauden aikana 62% käytti vähintään 100 euroa nettiostoksiin ja 31% vähintään 500 euroa.

Miehet ja naiset olivat lähes tasaväkisiä nettishoppailijoita. Korkeakoulutetut ja pääkaupunkiseudun asukkaat tilasivat useiten ja käyttivät myös eniten rahaa.

Kupli on helsinkiläinen markkinointitoimisto. Tarjoamme markkinointiviestinnän palveluita liiketoimintalähtöisesti, markkinoinnin strategisesta suunnittelusta toteutukseen. Tutustu palveluihimme.

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: