Näin määrittelet verkkosivujesi KPI-mittarit

KPI-mittareiden eli suorituskykymittareiden avulla pystytään seuraamaan toiminnan kannalta merkityksellisiä asioita, esimerkiksi markkinoinnin ja myynnin toimivuutta. KPI-mittareita (KPI = Key Performance Indicator) käytetään tavoitteiden toteutumisen seurannassa ja ne johdetaan yleensä suoraan liiketoiminnan tavoitteista. Tässä kirjoituksessa käymme läpi, millaisia suorituskykymittareita verkkosivuilla voi olla ja miten ne kannattaa määrittää.

Tavoitteiden asettaminen

Markkinoinnille, kuten muullekin liiketoiminnalle, tulisi asettaa selkeät, mitattavat tavoitteet, joihin toiminnassa tähdätään. Niiden määrittämisessä avuksi kannattaa ottaa SMART-kaavio.

S = Specific
M = Measurable
A = Attainable
R = Relevant
T = Time-bound

Tavoitteiden tulee siis olla tarkkoja, mitattavia, saavutettavissa olevia, yrityksesi liiketoiminnan kannalta relevantteja sekä aikaan sidottuja.

”Tavoitteenamme on lisätä myyntiä 5 % seuraavan 6 kuukauden aikana.” on esimerkki selkeästä ja mitattavissa olevasta tavoitteesta. Lisää markkinoinnin tavoitteiden asettamisesta voit lukea aiemmasta kirjoituksestamme: Mitkä ovat yrityksesi markkinoinnin tavoitteet?.

Verkkosivujen KPI-mittarit

Verkkosivujen KPI-mittarit vaihtelevat sivustokohtaisesti, joten ensin on hyvä määritellä, mikä on verkkosivuston olemassaolon tarkoitus ja mitä kävijöiden halutaan siellä tekevän. Verkkokaupalla suorituskykymittarit asetetaan ensisijaisesti myyntiin liittyville luvuille, kun taas blogilla ne voivat keskittyä enemmän kävijämäärään ja sivustolla vietettyyn aikaan.

Suorituskykymittareita valitessa määrän sijasta kannattaa keskittyä laatuun. Millä tiedoilla on suurin merkitys toiminnan kehittämisen ja tavoitteiden toteutumisen kannalta? Mittareiden asettamisen jälkeen on helpompi seurata tuloksia ja tehdä tarvittaessa korjausliikkeitä.

Esimerkkejä verkkosivujen KPI-mittareista

B2B-yritysten KPI-mittarit voivat olla esimerkiksi

Liikenteen lähde/tulotapa: mistä kävijät tulevat ja kuinka suuri maksetun mainonnan osuus on kävijävirrasta
Konversioprosentti: kuinka suuri osa kävijöistä konvertoituu eli lähettää yhteydenottolomakkeen, sähköpostiviestin tai klikkaa puhelinnumeroa
Liidien klousausprosentti: kuinka suuri osa liideistä johtaa lopulta myyntiin

Verkkokaupoissa KPI-mittareita voivat olla esimerkiksi

Myynti: myyntiä voidaan tarkastella esimerkiksi kanavakohtaisesti tai ajankohdan mukaan.
Konversioprosentti: kuinka suuri osuus kävijöistä päätyy tekemään tilauksen.
Ostoskorin hylkäysprosentti: kuinka suuri osuus jättää tilauksen tekemättä. Jos hylkäysprosentti on suuri, tilauksen tekemisessä on jokin pielessä.

Lisää KPI-mittareita löytyy esimerkiksi Shopifyn kattavasta listauksesta.

Jos tarvitset tukea KPI-mittareiden määrittelyssä, tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

 

Sanna Pyylampi
Digital Marketing Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: