Verkkosivujen yleisimmät ongelmat

Verkkosivut ovat hyvin olennainen osa digimarkkinoinnin kokonaisuutta, joten niihin on syytä panostaa. Olen kerännyt tähän blogikirjoitukseen yleisimpiä verkkosivuihin liittyviä ongelmia, joita kannattaa miettiä, jos olet kehittämässä tai uudistamassa yrityksesi verkkosivuja.

Mitä toivoisit, että kävijät tekevät sivustolla?

Verkkosivuja suunniteltaessa ja kehitettäessä on ensimmäisenä hyvä ottaa huomioon kohderyhmäsi. Mitä haluaisit, että he tekevät sivustolla? Haluaisitko, että he varaavat ajan palveluihisi, ostaisivat verkkokaupasta, ottaisivat yhteyttä tai ainakin jättäisivät yhteystietonsa? Nämä kaikki ovat hyviä tavoitteita sivustolle. Kun suunnittelet tai kehität sivustoa, onkin hyvä vielä kertaalleen miettiä, miten voisit edistää sitä, että pääset tavoitteisiin ja kävijät toteuttavat niitä asioita mitä toivot.

Ovatko verkkosivuston visuaalisuus ja sisällöt kunnossa?

Seuraava pohdinnan arvoinen seikka ovat sivun visuaalisuus ja sisällöt. Onko verkkosivu suunniteltu niin, että siitä käy nopeasti ilmi mistä oikein on kyse? Heijastaako se brändiäsi ja yrityksesi visuaalista ilmettä? Tyylikäs verkkosivu antaa hyvän vaikutelman yrityksestä ja sitä on helppo lähestyä. Tekstisisällöt kannattaa miettiä tarkkaan niin, että kävijät hyötyvät ja innostuvat niistä. Myös oikeinkirjoitukseen kannattaa panostaa, sillä siitä syntyy ammattimainen mielikuva. Kävijät myös viihtyvät sivustolla pidempään, kun ne ovat visuaalisesti miellyttävät ja sisällöllisesti kiinnostavat.

Onko hakukoneoptimointiin kiinnitetty huomiota?

Ihmiset etsivät tietoa enemmän kuin koskaan ennen hakukoneiden avulla. Jos haluat, että sivustosi löytyisi hakukoneista, kannattaa käyttää hetki aikaa hakukoneoptimoinnin miettimiseen. Googlesta saa hyvin ideoita hakusanoihin Avainsanojen suunnittelijalla ja aiemmasta blogikirjoituksestamme ”Hakukoneoptimointi – mistä aloittaa?” saat varmasti ideoita mistä optimoinnin voi aloittaa.

Onko tekniikka kunnossa?

Viimeisenä on vielä hyvä tarkastaa, että tekniikka on siltä osin kunnossa, että verkkosivut toimivat responsiivisesti kaikilla laitteilla ja sivut aukeavat kaikilla selaimilla. Lisäksi on hyvä katsoa, ettei lataa sivuille liian suuria kuvia niin, että latausnopeus pysyy kohtuullisena. Kuvien koon saa pienennettyä kuvankäsittelyohjelmalla ja sen lisäksi helppo ja yksinkertainen pienennystapa on käyttää kuvat tinypng.comin kautta. TinyPNG kompressoi kuvat, mutta laatu ei juurikaan kärsi.

Ota siis nämä neljä asiaa huomioon, kun suunnittelet tai kehität verkkosivujasi niin saat niistä entistä paremmat ja ne tukevat yrityksesi markkinointia.

 

 

Mari Orpana


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: