Tuntuuko joskus siltä, että verkkosivuja saa olla päivittämässä jatkuvasti? Nettisivuja suunnitellessa kannattaa tehdä ero staattisemman perussisällön ja jatkuvasti päivitettävän ajankohtaista-osion tai blogin välille, jotta usein päivitettäviä sivuja olisi mahdollisimman vähän eikä sivuille jäisi roikkumaan vanhentunutta tietoa.

Nopeasti vanhentuvat verkkosivut

Tuttuni kertoi käväisseensä tammikuussa verkkosivuilla, joilla oli ilmeisesti joulukuussa päivitetty tarjous: ”Kaikki tuotteet puoleen hintaan koko loppuvuoden”. Aika hurja lupaus heti vuoden alussa! Tuttuni kyllä ymmärsi heti, että tarjousteksti oli tarkoitettu poistettavaksi vuodenvaihteessa, mutta näin ei ollut muistettukaan tehdä. Pieni, mutta nolo unohdus, jolla voi olla taloudellistakin merkitystä.

Kotisivuille tekee tietysti mieli laittaa ajankohtaisia asioita, toivottaa hyvää kevättä tai kertoa, mitä viime aikoina on tehty ja mitä jännää on odotettavissa. Jos sinulla on aikaa käydä tekstit läpi ja päivittää ne usein, niin jokaiselle alasivulle voi toki lisätä ajankohtaista asiaa. Harvalla yrittäjällä tai edes viestintävastaavalla kuitenkaan on mahdollisuuksia tällaiseen, verkkosivujen päivittäminen tahtoo jäädä muiden töiden jalkoihin. Ajankohtaiset asiat muuttuvat vanhaksi tiedoksi yllättävän nopeasti, eikä tämä tee hyvää vaikutusta sivulle tuleviin vierailijoihin.

Staattiset sivut, kuten yrityksen esittely, palvelut, yhteystiedot ym. perustekstit kannattaakin rakentaa niin, että ne kestävät mahdollisimman hyvin aikaa. Toki niitä täytyy silloinkin käydä läpi ja päivittää säännöllisesti, mutta päivitystarvetta ei ole tuhkatiheään.

Keskitä verkkosivujen päivitys

Verkkosivukävijöitä kannattaa ehdottomasti ilahduttaa myös ajankohtaisilla uutisilla! Lisäämällä sivuille esim. ajankohtaista-osion tai blogin voit kirjoittaa julkaisuja, jotka ovat sidottuja julkaisupäivämäärään, eikä niitä välttämättä tarvitse päivittää jälkikäteen.

Blogin päivittäminen tai uutisten julkaiseminen nettisivuilla on hyvä ottaa säännölliseksi tavaksi. Tuoreet julkaisut ovat hyvä sisältömarkkinointikeino eli ne nostavat sivustosi näkyvyyttä hakukoneissa ja antavat kävijöille organisaatiostasi aktiivisen kuvan.

Jos sivun perussisällössä on paljon ajankohtaista nippelitietoa, jää niitä päivittäessä helposti huomaamatta yksittäisiä lauseita tai sanoja, joista kävijä huomaa heti vanhentuneisuuden. Yhden päivitettävän osion hallitseminen on näin paljon helpompaa.

Tarvitsetko apua verkkosivujen avaamiseen, päivittämiseen tai vaikkapa organisaatioblogin ylläpitoon? Kuplin osaava väki auttaa mielellään niin teknisissä ratkaisuissa kuin sisällöntuotannossakin. Ota yhteyttä, niin suunnitellaan teille toimivat sivut!

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: