Viestinnän sävy – kuinka teidän brändinne viestii?

Viestintä tuo parhaassa tapauksessa brändin ydintä näkyväksi erilaisissa kohtaamisissa ja kanavissa. Viestinnän sävyn ja tyylin miettiminen lähteekin siksi aina brändin ytimestä. Haluattehan äänen, joka edustaa brändinne ydintä ja tuo sen kaikessa viestinnässä esiin?

Kaikki tunnistavat erottuvan tone-of-voicen silloin kun se osuu kohdalle: hyvänä esimerkkinä tästä on Oatly, joka erottuu tunnistettavalla ja omintakeisella tyylillä kanavasta riippumatta. Kaikille brändeille ei tietenkään sovi yhtä omintakeinen ja räiskyvä tyyli, joten kannattaakin aina miettiä, mikä sopii juuri teille, eikä lähteä kopioimaan muualta. Kohderyhmät ja tavoitteet on aina huomioitava, kun lähdetään miettimään tyyliä.

Miksi viestinnän sävy kannattaa määritellä?

Viestinnän sävyn määrittely on tärkeää tehdä, jotta varmistetaan, että brändi käyttää yhtenäistä tyyliä riippumatta siitä, kuka viestintää tekee.

Toki tyyli voi erota eri kanavissa hieman, mutta tällöin sen täytyisi olla etukäteen mietitty ja linjattu asia, eikä sellainen, joka vahingossa tapahtuu. Tärkeää on, että viestintäohjeistuksen perusteella kuka vain viestijä pystyy tekemään yhtenäisiä viestejä brändille.

Humoristinen ja puhekielinen vai vakava ja virallinen?

Tiedätte jo, millainen on brändinne ydin. Millaisella tyylillä se haluaa viestiä? Onko kyse ammattimaisesta, virallisesta kielestä vai rennosta ja ystävällisestä tyylistä? Haluatteko esimerkiksi, että brändi viestii hyvin asiallisesti ja selkeästi (kuten virasto), mielikuvia maalaillen vaiko hyvin tuttavallisesti ja humorististisesti? Kaikki riippuu siitä, millaista mielikuvaa haluatte luoda ja mitä tavoittelette.

Miettikää siis ainakin, mihin kohtaan viestinnän sävy asettuu seuraavilla janoilla:

Humoristinen – Vakava
Puhekielinen – Muodollinen
Kunnioittava – Haastava
Tunnepitoinen – Hillitty

Oikea tyyli kirkastuu esimerkkien kautta

Esimerkkien kautta pystyy havainnollistamaan, miten paljon eroa on erilaisella sävyllä.

Jos brändinne edustaa lempeyttä – kuten vaikka kauniisti sisustettua, harmonista joogastudiota – haluatte varmasti, että viestintä sopii kokonaisuuteen. Haluatte, että joogastudiolle tulevat pääsevät aistimaan jo viestinnässä lempeyttä, pehmeyttä ja kokemus jatkuu tietysti suoraan palvelussa. Mille seuraavista joogatunneista osallistuisit, mikä näistä äänistä sopii lempeään ja harmoniseen joogastudioon parhaiten?

  1. Tervetuloa osallistumaan joogatunnille. Tunti järjestetään osoitteessa Käpytie 14. Harjoitus kestää noin tunnin. Ota joogamatto ja mukavat vaatteet mukaan. Ohjaaja opastaa sinua harjoituksen aikana.
  2. Tervetuloa lämpimästi mukaan ihanaan hetkeen, joka on omistettu sinulle ja hyvinvoinnillesi. Tämä tunnin mittainen hetki keskittyy lempeisiin joogan asanoihin, jotka avartavat kehosi liikkuvuutta ja tuovat hellivää hoitoa mielellesi. Luvassa on lempeitä venytyksiä, hengityshetkiä ja aikaa itsellesi.
  3. Morjesta joogafanit ja kaikki, jotka kaipaavat pientä räiskyvää seikkailua arjen keskelle! Tiedättekö mitä? On tullut aika irrotella ja päästää irti kaikista niistä stresseistä ja huolista. Siispä tervetuloa unohtumattomalle matkalle kehon venyttelyn, mielenrauhan ja upeiden fiilisten maailmaan!

Esimerkin mukaisen joogastudion kannattaisi näistä tietysti valita ääni 2. Mutta jos kyseessä olisikin koulun liikuntasalissa järjestettävä arkisempi joogatunti niille, jotka kaipaavat ainoastaan kehonhuoltoa ilman mitään muuta sen ympärillä, toimisi ensimmäinen ääni varsin hyvin. Silloin ei tulisi ristiriitaa sen suhteen, miten on viestitty ja mikä lopulta asiakasta odottaakaan.

Dokumentoikaa viestinnän sävyyn liittyvät asiat selkeästi 

Muistakaa dokumentoida viestinnän ohjenuorat selkeään dokumenttiin, joka on helposti saatavilla kaikille osapuolille! Monesti tämä tehdään osana brand bookia, mutta kyseessä voi olla myös oma ohjeistuksensa.

Kaipaatteko apua viestinnän sävyn määrittelyyn tai kokonaisvaltaisemmin brändin kirkastamiseen? Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen
Asiakkuudet & myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: