Viime vuoden tekoälybuumi ei vielä näkynyt tilastoissa

Tilastokeskus julkaisi joulukuussa vuotuisia tietoja tietotekniikan käytöstä yrityksissä. Kirjoitin vuosi sitten ”Sosiaalisen median käyttö suomalaisissa yrityksissä kasvoi odotetusti”-tekstissä löydöksiä vuoden 2022 tilastoista ja nyt on aika sukeltaa uusimpiin lukuihin.

Sosiaalisen median käyttö edellisen vuoden tasolla

Ensimmäistä kertaa mittaushistorian aikana (2002–2023) sosiaalisen median käyttö yrityksissä ei enää kasvanut, vaan se on jäänyt 81 % tasolle. Vaihtelua on jonkin verran eri kokoisten yritysten välillä ja pienimpien yritysten kohdalla sosiaalisen median käyttö on jopa hieman vähentynyt vuoden takaiseen verrattuna (2022 76 % vrt. 2023 74 %) ja se on samalla tasolla kuin vuonna 2021. Suurin osa yrityksistä hyödyntää somea, ja näen että myös tämä viidesosa joka ei vielä somea hyödynnä, tulee jollain aikavälillä sitä hyödyntämään.

Eri kanavien hyödyntämisessä on tapahtunut myös pieniä muutoksia, mutta käytännössä ne ovat pysyneet myös jokseenkin samalla tasolla eikä suuria muutoksia ole tapahtunut.

Käytännössä jokaisella yrityksellä on verkkosivut

Viime vuoden tilastoista ei löytynyt lukuja siitä, kuinka monella yrityksellä on verkkosivut, mutta nyt nämä luvut ovat palanneet tilastoihin. Tuoreimpien lukujen valossa verkkosivut ovat asia, joka jokaiselta yritykseltä löytyy eli yhteensä 98 % yrityksistä kertoi, että heillä on verkkosivut.

Tekoälyteknologioita ei vielä hyödynnetty alkuvuonna 2023

Kirjoitin #PuheKuplilla-blogiimme useaan otteeseen tekoälystä ja siitä, miten uusia tekoälytyökaluja saatiin helposti kaikkien käytettäväksi:

Voidaan sanoa, että viime vuosi oli kaiken kaikkiaan tekoälyhuumaa, mutta Tilastokeskuksen tilastoissa tämä ei vielä juurikaan näy. Uskon, että tämä johtuu osittain siitä, että tietoja on kerätty alkuvuonna 2023. Uskaltaisinkin siis sanoa, että on hyvinkin todennäköistä, että luvut pomppaavat vuoden päästä tarkasteltuna selkeästi uudelle tasolle. Vuonna 2023 yhteensä vain 15 % yrityksistä hyödynsi tekoälyteknologioita ja vaihtelua oli jonkin verran eri kokoisten yritysten keskuudessa.

Kuva: Yrityksellä käytössä tekoälyteknologioita, % yrityksistä

Tilastokeskuksen luvut ovat kiinnostavia ja niistä näkee yleisiä suuntaviivoja kehitykselle yleisellä tasolla. Viimeisimmistä luvuista huomasi hyvin, että verkkosivut ovat asia, joka jokaisella yrityksellä on, kun taas sosiaalisen median käyttö alkaa olla jo hyvin vakiintunutta suurimmassa osassa yrityksiä ja tekoäly vasta hakee paikkaansa.

Mari Orpana

Mari Orpana
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: