Mainontaa suunnitellessa ja esimerkiksi hakukonemainontaa tehdessä kannattaa ihan viimeistään nyt herätä miettimään mobiilikäyttäjiä. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2018 suomalaiset käyttivät nettiä yleisimmin matkapuhelimella (75 % väestöstä)**, ja 80 % väestöllä oli älypuhelin omassa käytössä.*

Nettiä käytetään tyypillisesti tiedonhakuun. Esimerkiksi 79 % suomalaisista oli hakenut viime vuoden aikana tietoa tavaroista ja palveluista.** Tilastotietojen valossa jokaisen yrityksen on syytä miettiä, miten omilla sivuilla ja mainonnassa otetaan mobiilikäyttäjät huomioon.

Viisi vinkkiä mobiilimainontaan

Mobiilimainonta on erityisesti mobiilikäyttäjille kohdennettua mainontaa, johon voidaan laskea videomainokset, sosiaalisen median mainokset sekä hakusana- ja display-mainonta. Keskityn vinkkien osalta erityisesti kahteen viimeisenä mainittuun, mutta osa ohjeista on yleisesti huomioonotettavia asioita.

1. Varmista verkkosivujen käytettävyys mobiilissa

Responsiivisten, mobiililaitteille optimoitujen sivustojen merkitystä ei voi liiaksi korostaa. Esimerkiksi Google-mainonnassa kokemus aloitussivusta vaikuttaa laatupisteisiin ja sitä kautta avainsanan toimivuuteen ja klikkihintaan. Meillä Kuplilla on ollut jo pidemmän aikaa nähtävissä, että keskimäärin 65 % maksetun mainonnan klikkauksista tulee matkapuhelimista. Joidenkin asiakkaiden kohdalla tämä luku voi olla vielä suurempi. Jos sivut eivät optimoidu mobiililaitteille kunnolla tai käytettävyys on muuten vain surkeaa, myös mobiilimainontaan käytetyt rahat valuvat hukkaan.

2. Hyödynnä erilaiset mainosmuodot

Hakusanamainonnan lisäksi mainosmuotoja ovat erilaiset staattiset display-mainokset sekä rich media -mainokset, jotka voivat sisältää esimerkiksi videota, ääntä tai muita interaktiivisia elementtejä. Viimeiseksi mainituilla on mahdollista kiinnittää tavoitettavien ihmisten huomio paremmin.

3. Tee erottuvia mainoksia, jotka kannustavat toimintaan

Mainosten sisältö kannattaa miettiä tarkoin, hakusanamainoksissa rajallisen merkkimäärän ja display-mainoksissa rajallisen tilan vuoksi. Bannerimainoksia ei kannata ahtaa täyteen tekstiä, vaan kertoa ydinasia lyhyesti, lisätietoja kuitenkin saa mainosta klikattuaan. Sisällytä mainoksiin jokin call to action (CTA) eli toimintakehote, kuten ”kokeile ilmaiseksi” tai ”siirry kauppaan”.

4. Kohdenna Googlessa mainokset mobiilikäyttäjille

Google Ads mahdollistaa pelkästään mobiililaitteille suunnattuja kampanjoita, kuten vain soitto -mainokset. Google Adsissa Laitteet-välilehdellä on myös mahdollista korottaa tai laskea hintatarjousta käytettävän laitteen mukaan.

5. Muista tehdä seurantaa säännöllisesti

Mainonnalle tulisi aina asettaa selkeät tavoitteet ja mittarit, joilla tavoitteisiin pääsyä voidaan seurata. Tavoitteet määrittävät osaltaan myös sen, millaista hintatarjousstrategiaa mainonnassa tulisi käyttää. Muista myös seurata analytiikkatyökalun avulla, kuinka suuri osa sivustolla vierailleista käyttää mobiililaitetta ja millaisia huomioita heidän sivustokäyttäytymisestään nousee esille.

Me Kuplilla suunnittelemme ja toteutamme mm. Google-mainontaa sekä sosiaalisen median mainontaa. Ota yhteyttä!

 

Sanna Pyylampi
Project Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Lähteet:
* Tilastokeskus: Internetiä käytetään yhä yleisemmin matkapuhelimella – myös ostosten tekemiseen
https://www.stat.fi/til/sutivi/2018/sutivi_2018_2018-12-04_tie_001_fi.html

** Tilastokeskus: Suomalaisten internetin käyttö 2018 – viestintää, asiointia, tiedonhakua ja medioiden seuraamista
https://www.stat.fi/til/sutivi/2018/sutivi_2018_2018-12-04_kat_001_fi.html