Viisi vinkkiä saavutettavampaan verkkosivustoon

Verkkosivustojen saavutettavuus lienee monelle tuttu käsitteenä, mutta osa saattaa edelleen ihmetellä mitä saavutettavuus tarkoittaa käytännössä. Saavutettavuus on ollut viime vuosina pinnalla uuden saavutettavuusdirektiivin myötä, joka velvoittaa, että kaikki julkishallinnon verkkosivustot ja -palvelut ovat direktiivin mukaisia. Direktiivi koskee vain julkishallintoa, mutta saavutettavuus kaikilla verkkosivustoilla ja -palveluissa on pohjimmiltaan hyvää asiakaspalvelua.

Yhteen lauseeseen tiivistettynä saavutettavuus tarkoittaa sitä, että palvelun tai sivuston sisältö ja tieto on saatavilla erilaisista lähtökohdista huolimatta. Lähtökohtana voi olla esimerkiksi näkörajoite ja lukulaitteen käyttö, heikentynyt motorinen kyky tai haasteet keskittymisessä. Saavutettavuuden ytimessä on siis sivuston käyttökokemus ja monenlaisten asiakkaiden palveleminen.

Mitä se hyvä asiakaspalvelu sitten tarkoittaa käytännössä? Käytännössä kyse on melko simppeleistä asioista, eikä ihmeellisiä taikatemppuja vaadita. Tässä artikkelissa muutama nosto, millä verkkopalvelun saavutettavuutta voi parantaa. Kaikki WCAG saavutettavuusdirektiivin suositukset on luettavissa w3.org-sivustolta. Suomeksi direktiivistä on tehty myös paljon materiaalia, kuten saavutettavuusdirektiivi.fi-sivusto.

1. Saavutettava tekstisisältö

Tekstisisällön tulisi aina olla hyvin jäsenneltyä, selkeästi otsikoitua ja kirjoitettu selkeällä kielellä. Jäsentely ja otsikointi auttaa tekstin silmäilyssä ja selkeä hierarkia auttaa hahmottamaan kokemusta myös pelkällä silmäilyllä. Ammattikieli ei välttämättä aukea potentiaaliselle asiakkaalle, joten on tärkeää, että tekstisisältö on ymmärrettävää myös alaa tuntemattoman silmissä. Tekstin tulisi olla riittävän isolla kirjasinkoolla ja fontin sopiva kyseisen tekstin muotoon.

2. Selkeä rakenne

Rakenteen ja käyttöliittymän suunnittelu on välttämätöntä sivustolla ja palveluissa, mitkä koostuvat erilaisista sisällöistä (normaalien sivujen lisäksi esimerkiksi artikkelit ja asiantuntijaesittelyt jne.). Käyttäjän polkua tulee miettiä – miten hän pääsee helposti selailemaan etsimäänsä, ei päädy umpikujiin ja lopulta saavuttaa halutun tavoitteen, esimerkiksi oston verkkokaupassa. Selkeä rakenne auttaa hahmottamaan tarjotun palvelun kokonaisuutta ja lisää näin myös houkuttelevuutta.

3. Liitetiedostot koneluettaviksi

Erilaiset oppaat, infograafit ja julkaisut ovat suosittuja verkkosivustoilla. Olisi tärkeää, että myös näkörajoitteiset pystyvät lukemaan kaiken liitetiedostojen tekstin, eli teksti on teknisestikin tekstinä eikä kuvana.

4. Riittävät kontrastit väreihin, teksteihin ja klikattaviin elementteihin

Kaikkien tekstien tulisi erottua värinsä ja kokonsa puolesta taustasta niin, että esimerkiksi myös värisokea saa luettua kaikki tekstit. Värikontrastien mittaamiseen on olemassa erilaisia verkkotyökaluja, kuten tämä WebAIM:in.

Klikattavien elementtien, kuten navigaation ja erilaisten painikkeiden tulisi olla tarpeeksi isoja, että motorisesti kömpelömpikin pystyy kaikkea klikkaamaan ja mobiilissa linkkien kanssa ei tule ongelmia.

5. Aikaa lukea ja käyttää tärkeää sisältöä

Sivustoilla käytettävät liike-efektit kasvattavat koko ajan suosiotaan, mutta tärkeää informaatiota ei kannata sijoittaa liikkuvaan sisältöön. Ei ole esimerkiksi riittävää, että verkkokaupan tilausvahvistus vilahtaa käyttäjälle pop-upissa, koska käyttäjä ei välttämättä ehdi lukea informaatiota.

Saavutettavuuden periaatteet vielä kerrattuna

Mikäli sinulle on tärkeää tarjota asiakkaillesi saavutettava verkkosivusto, on tässä vielä tiivistys neljästä saavutettavuuden periaatteesta:

– Periaate 1: Havaittava – Informaatio ja käyttöliittymäkomponentit pitää esittää tavoilla, jotka käyttäjä voi havaita.

– Periaate 2: Hallittava – Käyttöliittymäkomponenttien ja navigoinnin pitää olla hallittavia.

– Periaate 3: Ymmärrettävä – Informaation ja käyttöliittymän toiminnan pitää olla ymmärrettävää.

– Periaate 4: Lujatekoinen – Sisällön pitää olla riittävän lujatekoinen, jotta se voidaan luotettavasti tulkita laajalla joukolla asiakasohjelmia, mukaan lukien avustavat teknologiat.

 

Me Kuplilla rakennamme asiakaslähtöisiä verkkosivustoja. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Milla Koskivirta

Milla Koskivirta

WordPress-osaaja

milla.koskivirta@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: