Web-analytiikka – mitä jokaisen markkinoijan pitäisi tietää siitä?

Web-analytiikka on verkkosivuston kävijäseurannan lisäksi sivustovierailijoiden käyttäytymisen analysointia. Saatujen tietojen pohjalta voidaan kehittää markkinointitoimenpiteitä sekä verkkosivujen sisältöä ja käytettävyyttä. Jokaisen digimarkkinoijan tulisi seurata sekä analysoida web-analytiikasta saatua dataa, jotta markkinointipäätökset voidaan pohjata arvailujen sijasta tietoon ja toimintaa kehittää kannattavasti.

Millaista dataa kävijäseuranta tarjoaa?

Yksi yleisimmistä kävijäseurannan työkaluista on Google Analytics, sillä se on ilmainen ja helppo ottaa käyttöön. Analytics voidaan myös yhdistää esimerkiksi MailChimpin sekä Googlen muiden työkalujen kanssa. Google Analyticsista voidaan tarkastella esimerkiksi

  • mistä käyttäjät ovat tulleet sivustolle
  • kuinka kauan he viipyvät sivustolla
  • millaisista asioista ollaan kiinnostuneita eli mitkä ovat sivuston suosituimmat sisällöt
  • kuinka paljon vierailijoita on sivustolla ja kuinka usein he palaavat sivustolle

Saadun datan pohjalta voidaan myös tarkastella, mistä asioista käyttäjät eivät ole kiinnostuneita ja mitkä sivut johtavat usein välittömään poistumiseen sivustolta.

Jotta dataa voitaisiin hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti, tulee sivustolle asettaa tavoitteita ja niille seurattavat mittarit. Google Analyticsissa on mahdollista asettaa tavoitteita muun muassa istunnon kestolle ja tapahtumille, kuten lomakkeen lähetyksille. Sivustolle johtavissa linkeissä kannattaa hyödyntää UTM-tageja, jotka antavat tarkempaa tietoa siitä, minkä kampanjan tai julkaisun kautta sivustolle on päädytty.

Markkinoinnin kehittäminen web-analytiikan avulla

Markkinointia ja mainontaa on helppo tehdä mututuntumalla ja jättää seuranta retuperälle. Sitten voidaan ihmetellä, miksi muutosta ei tapahdu tai mainontaan käytetyt eurot valuvat hukkaan. Web-analytiikan avulla voidaan seurata ja analysoida oman tekemisen tuloksia – millaisia asioita saatiin aikaan vai saatiinko mitään? Kerätystä datasta voidaan myös nostaa esille kehittämiskohteita.

Markkinoinnin lisäksi web-analytiikalla voidaan myös kehittää sivuston toimivuutta sekä käytettävyyttä. Analytiikan avulla voidaan nähdä muun muassa sivuston ongelmakohdat esimerkiksi nopeuden ja käytettävyyden suhteen. Saatujen tiedon pohjalta voidaan myös kehittää sivuston löydettävyyttä ja hakukoneoptimointia.

Vaikka ydinosaaminen tai intohimo ei olisikaan analytiikan ja käppyröiden parissa, tulisi jokaisen digimarkkinoijan perehtyä web-analytiikkaan tai ainakin ulkoistaa se asiaan tarkemmin perehtyneille.

Meillä Kuplilla kuvaajia tulkitaan asiantuntemuksella, joten ota yhteyttä, jos haluat saavuttaa digimarkkinoinnilla entistä parempia tuloksia!

Sanna Pyylampi
Project Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: