Perjantaina ja lauantaina (21.–22.4.2017) järjestettiin Suomen kolmas WordCamp, joka kokosi yhteen Suomen WordPressistä kiinnostuneet ja sen parissa työskentelevän yleisön.

Kävin perjantaina aamupäivästä kuuntelemassa mielenkiintoisia ja ajankohtaisia puheenvuoroja. Erityisesti Joonas Jukkaran esitys Why you should design your website like a mall (and how to do it) ja Jaakko Alajoen Growing pains of a WordPress agency puhuttelivat ja tapahtuman lämmin tunnelma jäi mieleen.

 

Ostoskeskus ja verkkosivut – onko näillä mitään tekemistä toistensa kanssa?

Joonas Jukkara puhui ostoskeskusten ja verkkosivujen suunnittelusta ja löysi monta yhtymäkohtaa näiden välillä.  Se miten näitä suunnitellaan ja toteutetaan eroaa tietysti paljon toisistaan, mutta joitain yhtymäkohtia voidaan löytää ja ostoskeskusten suunnittelua ja rakentamista tarkastelemalla voidaan napata ideoita myös verkkosivujen suunnittelun puolelle. Käyttäjälähtöisyyys ja huolellinen suunnittelu nousivat erityisesti esiin. Mielenkiintoinen tieto esityksessä oli myös, että ostoskeskusten ja suurimpien verkkokauppojen kävijämäärät ovat Suomessa tällä hetkellä hyvin samaa luokkaa.

Minkälainen verkkosivusto saataisiin rakennettua samanlaisella investoinnilla jolla ostoskeskuksia rakennetaan? Oli kysymys, jonka Joonas heitti kuulijoille esityksensä lopuksi.

 

Keskity, luo pohja ja anna vapaus

Jaakko Alajoki puhui WordPress-toimiston kasvun haasteista ja ratkaisuista. Hänen ensimmäinen ydinajatuksensa oli, että yksi toimisto ei voi tarjota kaikkea kaikille, joten on keskityttävä siihen mitä osaa parhaiten. Toinen mielenkiintoinen kohta oli, että yrityksen sisällä luodaan oma pohja ja runko tekemiselle ja projekteille niin, että kaikkea ei aina tarvitse aloittaa alusta. Kun kaikki noudattavat samantyyppistä prosessia, tekeminen tehostuu. Kolmas tärkeä ajatus oli, että vaikka yrityksessä on rakenteita ja prosesseja, on tärkeä antaa työntekijöille vapaus tehdä ja toteuttaa itseään. Tästä syntyy työn mielekkyys.

Mielestäni kaikki kolme ovat tärkeitä, ei ainoastaan WordPress-toimistoille vaan muillekin työyhteisöille. Näillä ohjenuorilla pääsee varmasti hyvin eteenpäin, vaikka helpommin sanottu kun tehty, pätee näidenkin osalta.

 

Erityisesti WordCampissa huokui lämmin, rento ja välitön tunnelma. Esitykset olivat monipuolisia ja kiinnostavia ja olen varma, että kaikki kuulijat saivat uusia ideoita omaan työhönsä. Iso kiitos järjestäjille ja nähdään taas ensi vuonna WordCampissa!

 

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

 

Mari Orpana

Mari Orpana
Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Hän suunnittelee, opettelee, tekee ja kokeilee aina yhtä suurella innolla, milloin
betonilamppukurssilla, ja milloin WordPressin koodinpätkiä tutkien.
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: