Yllättävissä tilanteissa suunnitelmaa on osattava muuttaa

Me Kuplilla painotamme huolellista suunnittelutyötä ja rummutamme aina systemaattisen suunnittelun perään markkinoinnissa. Markkinointi kokonaisuutena ja myös esimerkiksi konkreettiset somesisällöt vaativat aina huolellista suunnittelua, ja suunnittelu on aina syytä aloittaa hyvissä ajoin. Niinpä nyt onkin tilanne, että monilla on markkinointi- ja sisältösuunnitelma tehtyinä jo moneksi kuukaudeksi, mutta tässä maailman tilanteessa tuntuu, että joitain sisältöjä tai koko suunnitelmaa pitäisi muuttaa. Mitä tehdä? Ovatko tehdyt suunnitelmat nyt turhia?

Poikkeustilanteissa ei valmiiksi suunniteltu sisältö toimi

Olemme nyt viikon sisällä törmänneet niin omassa kuin asiakkaiden markkinoinnissa siihen, että monet etukäteen suunnitellut julkaisut eivät yksinkertaisesti toimi nyt, ja olemmekin muokanneet niitä hetkeen sopiviksi tai tehneet kokonaan uusia. Ainakin kriisin akuutissa vaiheessa on erikoista, jos yritys jatkaa etukäteen suunnitellulla sisällöllä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, aivan kuin ei seuraisi yhtään ympäröivää maailmaa.

Onkin hyvä reagoida nopeasti ja tehdä tarvittavat muutokset lähiviikkojen suunnitelmiin. Kriisivaiheessa ei kannata kovin kauas alkaa kuitenkaan korvaavia suunnitelmia tekemään, kun ei ole varmaa, kuinka kauan erikoinen tilanne jatkuu. Voi hyvin olla, että parin viikon päästä asiakkaat alkavat jo kaipaamaan tavallisia sisältöjä.

Nopean reagoinnin tärkeys pätee myös pienempiin tai paikallisempiin kriiseihin kuin nykyinen Korona-tilanne. Nykymaailmassa on pystyttävä nopeasti viestimään muuttuvissa tilanteissa. Nykyinen 24/7 käynnissä oleva digitaalinen maailma pakottaa nopeisiin liikkeisiin, jos tilanne muuttuu.

Suunnitellut sisällöt ei ole turhia, vaikka ne jäisivät nyt käyttämättä 

Vaikka nyt jäisi viikoilta tai kuukausilta valmiit sisällöt käyttämättä, älä huoli – luultavasti voit hyödyntää niitä myöhemmin ainakin tuunattuina versioina. Mikään tehty ei ole turhaa, jos sitä voi myöhemmin hyödyntää. Myöskään markkinointisuunnitelma ei missään nimessä ole turha – jossain vaiheessa palataan taas normaaliin päiväjärjestykseen ja pienellä muokkaamisella markkinointi- ja julkaisusuunnitelma ovat taas valmiina hyödynnettäviksi.

Suunnitelma on oltava aina

Onneksi valtaosa ajastamme kuluu tähän nykytilanteeseen verrattuna ns. normaalissa tilanteessa. Normaaleina hetkinä systemaattisesti suunniteltuun sisältöön käytetty aika maksaa itsensä takaisin. Jos normaalissa tilanteessa joka viikko tai päivä suunnitellaan sosiaalisen median sisällöt erikseen, menee siihen tuhottoman paljon ylimääräistä aikaa verrattuna huolelliseen etukäteissuunnitteluun.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto, tutustu meihin tarkemmin.

Suvi Asikainen
CMO, Co-Founder
Katsotaanko yhdessä, miten teidän
yrityksenne markkinointia
voidaan tehostaa?

suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: