YouTube-mainonta on vielä suhteellisen vähän käytetty mainonnan muoto, vaikka YouTube onkin yksi sosiaalisen median käytetyimmistä palveluista Suomessa. YouTube onkin ylivoimainen videopalvelu ja sen videoita kulutetaan myös upotettuna muihin palveluihin; someen ja verkkosivuihin.

Herätä kiinnostus 5 sekunnissa ja ohjaa eteenpäin

YouTubessa mainoksen voi ohittaa 5 sekunnin katselun jälkeen. Tämä siis tarkoittaa mainostajalle, että hänellä on vain tuo 5 sekuntia aikaa herättää katsojan kiinnostus ja jos tämä ei onnistu, jatkaa katsoja muiden sisältöjen parissa. Toisaalta mielenkiinnon herättämisen onnistuttua mainostaja pystyy ohjaamaan kävijän eteenpäin omalle verkkosivuille tai muuhun mainostajalle tärkeään kanavaan, esimerkiksi yrityksen Facebook-sivulle.

Kohdentaminen onnistuu mm. Googlen hakuhistorian perusteella

YouTube-mainonnan saa kohdennettua muun muassa käyttäjän iän, sukupuolen, kotitalousluokittelun, sijainnin ja aiheen perusteella. Lisäksi alkuvuonna kohdentaminen muuttui niin, että mainoksia on mahdollista kohdentaa käyttäjän aiemman Google-hakuhistorian perusteella, joka luo taas uusia mahdollisuuksia mainostajille.

Mainonta tapahtuu Google Adsin kautta

Käytännössä YouTube-mainonta tapahtuu Google Adsin (ent. AdWords) kautta. Näin mainoksen saa näkymään helposti myös Googlen verkostossa niin halutessaan. Analysoinnin näkökulmasta mielenkiintoista on myös, että näet suoraan videoiden nimet, joiden yhteydessä mainostasi on katsottu ja mistä olet maksanut.

Kaiken kaikkiaan YouTube-mainonta on vielä verrattain vähän käytetty digimainonnan muoto ja sillä on paljon potentiaalia. YouTuben avulla tavoitat ja kohdennat mainontaasi hyvin ja pystyt testaamaan kampanjoiden toimivuutta pienelläkin budjetilla.

 

 


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: