Yritykselle kotisivut ovat usein mahdollisuus antaa asiakkaalle joko loistava tai lässähtänyt ensimmäinen tapaaminen. Valitettavan usein yrityksen verkkosivut ovat jääneet ajasta jälkeen ja niihin ei olla jaksettu laittaa tarpeeksi ajatusta. Jos ulkoasu saa vierailijan irvistämään ja hänen etsimiään tietoja on hankala löytää, hänestä tuskin tulee uusi asiakkaasi.

Verkkosivujen uudistaminen ei vaadi ihmeitä – pienemmätkin muutokset tekevät jo paljon. Ulkoasu on toki tärkeä laittaa kuntoon, mutta sisällöilläkin on paljon merkitystä. Muista nämä neljä asiaa, kun suunnittelet yrityksellesi asiakkaita paremmin palvelevia kotisivuja.

Freesaa yritysilme

Päivitä sivustosi visuaalinen ilme. Alkuun pääsee jo kuvia, fontteja ja asettelua muuttamalla. Mieti, millainen ilme kuvastaa yritystäsi parhaiten sekä tällä hetkellä että tulevaisuudessa. Kotisivujen uudistuksessa kannattaa miettiä toimintaa pidemmällä aikajänteellä, jotta sivuja ei tarvitse taas heti olla päivittämässä.

Käy läpi tekstit ja kuvaukset

Uudistamisessa kannattaa keskittyä myös palveluiden ja tuotteiden tuotteistukseen ja hioa sivuston tekstit timanttisiksi. Tekstit kannattaa tehdä kerralla huolella, joten käytä aikaa niiden pohtimiseen ja laatimiseen. Tuotteiden tai palveluiden kuvauksista on tärkeää välittyä, mitä lisäarvoa ne asiakkaalle tuottavat ja miksi juuri sinun yrityksesi on paras valinta? Tarkista myös, että tarjoamasi palvelu tai tuotteet ovat selkeästi esillä heti sivustolle saavuttaessa.

Tarjoa tarpeeksi tietoa ja tee yhteydenotto helpoksi

Mieti, mitä asioita asiakkaat haluavat löytää sivustoltasi. Tietoa voi tarjota myös esimerkiksi blogin tai uutiskirjeen välityksellä. Jos etsimäänsä tietoa ei löydä sivuilta, voi kysyminen olla liian suuri vaiva ja asiakas vain poistuu sivustolta. Tee yhteydenotosta mahdollisimman vaivatonta: tarjoa yhteydenottolomaketta ja laita yhteystiedot selkeästi näkyville. Anna useampi vaihtoehto tavoittamiseen ja lisää tiedot jokaiselle sivulle, jotta kynnys yhteydenottoon olisi mahdollisimman matala.

Helpota asiakkaan ostamista

Pohdi myös muita asioita, joilla voit helpottaa asiakkaan ostamista. Pitäisikö asiakkaille tehdä suoraan verkkokauppa tai voisiko sivuille lisätä vaikka ladattavia pikaoppaita? Mieti myös kielivalinnat: olisiko hyvä kääntää suomen lisäksi kotisivut esimerkiksi englanniksi tai ruotsiksi?

Kotisivut sekä parantavat yrityksen brändiä että toimivat myynnin väylänä. Sivujen tarkoitus on usein antaa vangitseva ensikosketus yritykseesi, tarjota ihmisille tietoa ja ohjata asiakasta eteenpäin ostopolulla – eli lopulta lisätä myyntiäsi. Kaipaisiko siis yksi tärkeimmistä myynnin kanavistasi tänä syksynä pientä päivitystä? Tarjoamme ratkaisut pienistä viilauksista täydelliseen uudistamiseen. Ota yhteyttä ja kerromme mielellämme lisää!

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: