Yrityksen markkinointisuunnitelma – miksi tarvitset sen?

Markkinointisuunnitelma nojaa markkinointistrategiaan ja toimii sisältösuunnitelman pohjana. Kun strategiassa on ensin määritelty tavoitteet, kohderyhmä ja kilpailuetu, markkinointisuunnitelmassa jalkaudutaan markkinoinnin käytännön toteuttamisen tasolle. Mutta miksi yrityksen markkinointisuunnitelma on osa onnistunutta markkinointia?

Yrityksen markkinointisuunnitelma on markkinoinnin käsikirja

Toteutatko liiketoimintaasi päämäärättömästi vai oletko suunnitellut yrityksesi tulevaisuutta pidemmälle? Todennäköisesti valitsit jälkimmäisen vaihtoehdon. Samaa suunnitelmallisuutta tarvitaan myös markkinoinnissa, jolloin luonnollisesti markkinointisuunnitelma astuu kuvaan.

Jos yllä oleva video ei näy, voit katsoa sen YouTubessa.

Yrityksen markkinointisuunnitelma on se, missä määritellään miksi ja miten markkinointia tehdään – se on ikään kuin käsikirjasi markkinointiin. Ilman suunnitelmaa sohitaan sokkona eteenpäin ja tämä toimintatapa harvoin tuo haluttuja tuloksia. Suunnitelma auttaa myös pitämään markkinoinnin jatkuvana toimintana ja hahmottamaan markkinointia kokonaisuutena.

Mitä yrityksen markkinointisuunnitelmaan kuuluu?

Kuten aikaisemmin todettiin, yrityksen markkinointisuunnitelma nojaa yrityksen strategiaan. Kun alat laatimaan markkinointisuunnitelmaa, palaa takaisin strategiaasi ja kirkasta mieleesi strategiassa mietityt kohdat. Jos strategiaa ei vielä ole, laadi se ensin.

Markkinointisuunnitelma on jokaiselle yritykselle ja liiketoiminalle erilainen, eikä siihen voi antaa valmista pohjaa. Apuja kuitenkin löytyy – markkinointisuunnitelmaa laatiessa vastaa muun muassa näihin kysymyksiin:

  • Missä kanavissa ollaan?
  • Mitä toimenpiteitä tehdään?
  • Kuinka usein toimenpiteitä tehdään?
  • Kuka tekee?
  • Mikä on markkinoinnin budjetti?
  • Miten onnistumista mitataan?

Markkinointisuunnitelman yksi tärkeimmistä kohdista onkin mittareiden määrittely. Mittaamalla tuloksia ja tavoitteiden saavuttamista on ainut tie oppimiseen ja kehittymiseen. Mittaamista ei siis kannata unohtaa vaan miettiä mittarit tarkoin niin, että ne tukevat tavoitteidesi saavuttamista. Muista myös muuttaa tulokset toimiksi, eikä jättää niitä vaan lojumaan.

Markkinointisuunnitelma voi olla hyvinkin yksinkertainen

Kuulostaako hankalalta? Ei kannata turhautua, sillä markkinointisuunnitelman ei tarvitse olla monimutkainen. Siinä on yksinkertaisesti koottuna markkinointisi paketti, jotta tiedät mitä ja milloin tapahtuu, kuka on vastuussa ja kuinka kaikkia toimenpiteitä mitataan.

Kun olet kerran tehnyt suunnitelman, uskalla myös noudattaa sitä. Seiso suunnitelmasi takana ja johda sen toteutumista yrityksessäsi. Suunnitelma on hyvä käydä läpi henkilöstön kanssa, jotta kaikki ymmärtävät, miten ja miksi markkinointia tehdään. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa myös osallistaa työntekijöitäsi toteuttamaan markkinointia!

Jos markkinointisuunnitelma tuntuu vieläkin hankalalta laatia itse, lue lisää Markkinoinnin suunnittelu -palvelustamme. Kaikkea ei kannatakaan tehdä itse, vaan keskittää voimavarat omaan ydinosaamiseen. Niin mekin teemme, ja tarjoamme osaamisemme sinun toimintasi vauhdittamiseen.

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: