Kuusi kulmakiveä yrityksen sähköpostimarkkinointiin

Yrityksen sähköpostimarkkinointi on helppo ja tehokas markkinointitapa, ja mikä parasta, ihmiset tuntuvat myös pitävän siitä. Vaikka digitalisoitumisen myötä uusia kanavia ja alustoja nousee jatkuvasti esiin, sähköposti on ja pysyy.

Mutta kuten kaikkea muutakin toimintaa, yrityksen sähköpostimarkkinointia on tehtävä ajatuksella, laadukkaasti ja muita markkinointitoimenpiteitä tukien. Tässä kuusi kulmakiveä yrityksen sähköpostimarkkinointiin:

1. Älä spämmää

Mieti sähköpostien määrä, joka palvelee niin sinua kuin vastaanottajaa. Spämmääminen pilaa vastaanottajan mielikuvan yrityksestä ja yrityksen mahdollisuuden asiakassuhteeseen.

2. Kerää itse liidisi

Keskity sisällöntuotantoon, ja luo laadukasta sisältöä, jolla saat sitoutettua vastaanottajan. Tässäkin tapauksessa usein laatu korvaa määrän. Sähköpostilistojen ostaminen on paitsi vanhentunutta, mutta B2C-puolella myös laitonta: ota GDPR haltuun. Silti myös B2B-puolella on hyvä miettiä, kenelle yrityksesi tekee sähköpostimarkkinointia. Määrä ei korvaa laatua tässäkään tapauksessa. Ole aina avoin toiminnassasi.

3. Suunnittele yrityksen sähköpostimarkkinointi

Mieti, mitä haluat kertoa ja mitä lisäarvoa vastaanottaja saa sähköpostista. Laadukas ja mietitty sisältö heijastuu suoraan mielikuvaan yrityksestä. Luo sisältöä omalle yritykselle ominaisesta asiasta: esimerkiksi B2B-yritys voi tuoda esiin asiantuntijuutta, kun taas B2C-puolella ominaisempaa on tuoda esiin tuotteita ja kampanjoita. Vinkkejä esimerkiksi uutiskirjeen rakenteeseen löydät aiemmasta kirjoituksesta.

4. Kohdenna yrityksen sähköpostimarkkinointi

Asiakassegmentointi toimii myös sähköpostimarkkinoinnissa. Kun on selkeä ymmärrys asiakkaista, on helpompi lähteä kohdentamaan markkinointia. Pohdi ja selvitä kuka yrityksesi sähköpostimarkkinoinnin vastaanottajana on, ja kohdenna viestisi sisältö vastaanottajan mukaan. Personoi, jos mahdollista, ja uskalla jättää pois vastaanottajat, jotka eivät ole kohderyhmää. Tuo selkeästi esiin, mitä haluat kertoa tai tarjota.

5. Testaa ja muokkaa

Testaamista ei voi painottaa tarpeeksi! Testaa ja seuraa toimintaa, ja muokkaa rohkeasti sisältöä. A/B-testaus on mahdollista myös sähköpostimarkkinoinnissa, joten ota se käyttöön, mikäli vastaanottajien määrä sen sallii.

6. Älä unohda

Kaikki datan kerääminen on turhaa, mikäli sillä ei tee mitään. Älä siis unohda sähköpostimarkkinointikampanjoidesi seuraamista ja mittaamista. Perehdy saamaasi dataan ja ohjaa toimintaa sen kautta. Tee rohkeasti muutoksia, mikäli näyttää siltä, että jokin asia ei toimi!

Tähtää sähköpostimarkkinoinnilla siihen, että sähköpostimarkkinointisi on vastaanottajan puolelta tervetullutta, toivottua ja jopa odotettua.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto. Ota yhteyttä, mikäli tarvitset kumppania esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen.

Anna Seppä

Anna Seppä
Digital Marketing Trainee
anna.seppa@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: