Yrityksen sosiaalisen median pelisäännöt – mihin niitä tarvitaan?

Ihmiset ovat jatkuvasti paikalla somessa ja monet päivittävät sinne paljonkin asioita elämästään – myös työstään. Parhaimmillaan työntekijöiden somekäyttäytyminen toimii työntekijälähettilyytenä, mutta sometus voi tehdä myös hallaa yritykselle. Tämän takia monelle yritykselle on tullut ajankohtaiseksi luoda pelisäännöt sosiaalisen median käyttöön.

Työntekijöiden ylilyönnit somessa voivat olla tahallisia tai tahattomia. Oli asian laita kummin vain, negatiiviset kommentit esimerkiksi asiakkaista tai muista yrityksen sisäisistä asioista ovat haitallisia sekä yritykselle että työntekijälle. Mokailla voi niinkin pahasti, että voi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen, mitä moni ei tule ajatelleeksi päivitellessään somea hetken tunnepuuskassa.

Yrityksen sosiaalisen median pelisäännöt ennaltaehkäisevät ja kannustavat

Ennaltaehkäisy on tässäkin asiassa tärkeää. Vaikka yritykselläsi ei olisi vielä ollut työntekijöiden somekäyttäytymisen kanssa ongelmia, vaan päinvastoin työntekijöiden some tukisi yrityksen toimintaa, voi negatiivinen päivitys pulpahtaa ilmoille koska vain. Ohjeistuksen laatiminen ennen ongelman syntymistä säästää yrityksesi maineen kolhiintumiselta ja asian selvittelyltä jälkikäteen.

Yrityksen somesäännöt eivät vain ehkäise ongelmia – ne myös tukeva työntekijöiden aktiivista somen käyttöä yrityksesi hyväksi. Monesti saatetaan jättää julkaisematta jokin positiivinenkin päivitys, kun ei olla varmoja, onko se sallittua. Ohjeistus on siis tarpeellinen myös hyvien vaikutusten saavuttamiseksi, jonka lisäksi sen avulla voidaan kannustaa koko henkilöstöä toimimaan yrityksen viestinviejinä.

Huomio ainakin nämä asiat ohjeistusta laadittaessa

Sosiaalisen median päivityksistä poikineet somekohut ovat herättäneet yritykset somesääntöjen laatimiseen. Yrityksen somesäännöt, jotka koskevat koko henkilöstöä, ovat paras tapa välttää kömmähdykset ja välttyä niiden puinnilta jälkikäteen.

Kuten muutkin ohjeistukset, somesäännötkin kannattaa laatia kirjallisena. Tämän jälkeen ohjeistus kannattaa käydä läpi yhdessä koko henkilöstön kanssa niin, että työntekijät saavat mahdollisuuden kysyä ja kertoa ajatuksiaan. Kirjaa ohjeistukseen muun muassa seuraavat asiat:

  • Ketä ohjeistus koskee ja missä tilanteissa
  • Mitkä asiat voivat olla yritykselle vahingollisia ja mitkä on jätettävä täysin keskustelun ulkopuolelle
  • Mitkä ovat seuraamukset ohjeistuksen rikkomisesta
  • Millaisia asioita toivoisit työntekijöiden julkaisevan omassa somessaan yritykseen liittyen

Ohjeistuksen tarkoitus on viestiä selkeästi työntekijöillesi, millainen toiminta verkossa ei ole sopivaa ja millaista toimintaa heiltä taas toivotaan. Työntekijöiden viestintä yrityksestäsi on myös osa markkinointiasi, joten seuraa ja mittaa tätäkin osa-aluetta, jotta tiedät, miten se näkyy ja vaikuttaa toimintaasi.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Teemme asiakasyrityksistämme houkuttelevia. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: